Kijk-, lees- en luistertips over nieuwe creativiteit #3

Inzichten en voorspellingen over de toekomst van werken en ondernemen, maar ook concrete
voorbeelden van hoe bedrijven vandaag de dag al slim gebruik maken van creativiteit. Deel 3
van de kijk-, lees- en luistertips staat hieronder voor je klaar!

Van marketeer naar social worker
Interview Upgrade jezelf regio Zwolle

“Creatieve mensen bekijken de zaken vanuit een andere invalshoek”, zegt ex-marketeer Niels
Piëst. Hij maakte de opvallende carrièreswitch naar sociaal werker, maar ziet vooral
overeenkomsten tussen zijn oude en nieuwe werk. Zijn creativiteit gebruikt hij nu voor mooie
initiatieven om mensen te verbinden, zoals de buurtlunch in Stadshagen. “Deelnemers van
Frion, met een verstandelijke beperking, duiken als dagbesteding de keuken in en bereiden een
lunch voor ouderen uit de wijk. Zo zie je dat een simpele samenwerking kan leiden tot een
uniek concept.”

Chef’s table
Docuserie, Netflix

“I make food that I wanna eat, and I’ve never made any apologies.” In deze documentaireserie
worden zes bevlogen chef-koks gevolgd. Behalve over bijzondere gerechten gaat het vooral
over hun filosofie, over op je bek gaan en weer opstaan en over het najagen van dromen
zonder je principes te verliezen. Intrigerende portretten, prachtige beelden, creativiteit én heel
veel lekkers.. wat wil je nog meer in een documentaire?

Dragon’s Den
Tv-serie, WNL

Van Nanny Ninja tot waterfles-met-pillendoosje: uitvinders en (vaak) kersverse ondernemers
pitchen hun ideeën voor vijf investeerders, de ‘dragons’ uit de titel. Lukt het ze om deze
top-ondernemers te overtuigen van hun plannen, dan gaan ze naar huis met een
daadwerkelijke investering op zak. Een doorlopende masterclass in pitchen, onderhandelen,
creativiteit, durf en ondernemerschap. En vooral ook heel veel voorbeelden van hoe het niet
moet.

De Toekomstbouwers
Tv-programma, VPRO

Aanstormende en spraakmakende ontwerptalenten met ideeën en oplossingen voor de wereld
van morgen. Hoe ziet onze toekomst eruit en in hoeverre is die toekomst maakbaar? Doordat
technologische ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen is het moeilijk te voorspellen. Waar
wetenschappers en beleidsmakers vaak een theoretische weg bewandelen steken creatieve
ontwerpers hun handen uit de mouwen. Met hun verbeeldingskracht schetsen zij realistische
toekomstscenario’s en zetten deze om in tastbare toepassingen voor mens en samenleving.
Presentatrice Nadia Moussaid in gesprek met vijf creatieve ontwerptalenten die onze toekomst
vormgeven.

Jelle Weever over creativiteit als innovatie

Ik twijfelde afgelopen vrijdag over het onderwerp van deze column. Pak ik het bedoelde thema creativiteit bij de hand of ga ik iets vertellen over het Coronavirus? Ik koos toch maar voor het eerste. Er wordt immers al zoveel over het Coronavirus geschreven. Wel maak ik mij ook zorgen: wat wordt de impact van het virus op onze wereld, ons bedrijf en de gezondheid van onze medewerkers?

Creativiteit; kortgeleden was de start van Cibap Next. Ik vroeg me daarbij af of ik wel voldoende gebruik maak van de creativiteit van mijn medewerkers in mijn bedrijf. En ook of ik geen verbinding betere verbinding zou moeten leggen met de creatieve sector.

Waar hebben we het over. Zonder dat we het ons misschien realiseren, is creativiteit het grootste talent van werkend Nederland. Creativiteit zit in iedereen. Het staat voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën, het kiezen van de beste ideeën en het daadwerkelijk realiseren ervan. De nabije toekomst, vol technologische ontwikkelingen, dwingt ons die creativiteit optimaal te benutten. Want waar de wereld verandert, ontstaan kansen. En de wereld verandert razendsnel. Zeker in sectoren als ICT, E-commerce, techniek en zorg. Daar wordt creativiteit al veel toegepast.

Het benutten van kennis van ‘omdenkers’ is niet meteen iets voor een traditionele sector als de bouw. Natuurlijk innoveert de bouw ook, maar de vraag is dat als we het vanuit de creativiteitshoek aanvliegen er niet veel meer mogelijk is. Bij het stimuleren van mijn medewerkers in het kader van ‘een leven lang ontwikkelen’ hoort ook het uitdagen van mensen om te komen tot creatieve oplossingen. Elk bedrijf heeft eigenlijk een eigen research en development afdeling in huis, maar weten dat niet. Creativiteit is de belangrijkste concurrentieoverweging naar de toekomst toe.

Soms hebben ondernemers een duwtje in de rug nodig. En daar hebben we in de Regio Zwolle volop faciliteiten voor. Denk bijvoorbeeld aan Cibap als beste creatieve vakschool van Nederland en ArtEZ als Academie voor Art & Design en alle andere scholen die creatieve opleidingen aanbieden. Cibap Next helpt je om jouw creativiteit te ontwikkelen en deze effectief toe te passen in de praktijk.

En daar waar we als MKB Nederland Regio Zwolle de krachten bundelen doet de creatieve sector dat ook. Creative Works Regio Zwolle heeft momenteel 350 creatieve professionals in haar netwerk. De bedrijven komen onder andere uit cultureel erfgoed, kunsten, media en entertainment en creatieve zakelijke dienstverlening. Deze bedrijven verbinden en versterken topsectoren economie en cultuur en zorgen er mede voor dat mensen en ondernemingen wendbaarder, creatiever en toekomstbestendiger worden.

Mijn conclusie is dat die creatieve verbinding in de bouwsector, maar ook in vele andere sectoren, veel beter gemaakt kan worden. En het Corona virus? Wellicht kunnen deze mensen mij ook helpen hoe ik creatief en wendbaar kan inspelen op dit thema. Misschien moet ik volgende week maar eens bellen met Cibap Next.

Jelle Weever
Voorzitter MKB Nederland Regio Zwolle
Directeur Weever bouw bv.

 

Bron: weekblad De Brug

Kijk-, lees- en luistertips over nieuwe creativiteit #2

Na de eerste schok van het aanpassen aan de coronacrisis, verschuift onze blik inmiddels voorzichtig richting de toekomst. Hoe ziet het post-coronatijdperk er uit? Wat is dat veelbesproken ‘nieuwe normaal’ precies en hoe kunnen we hier nu al slim op inspelen? Welke rol speelt creativiteit daarbij? Cibap Next heeft de meest interessante vergezichten verzameld in onderstaande kijk- lees- en luistertips!

Lidewij Edelkoort: ‘De mensheid zal z’n waarden kunnen resetten’
VPRO Tegenlicht aflevering Virus Vergezichten

Hoe komen we straks tevoorschijn uit die corona-quarantaine? Als andere mensen, in andere samenlevingen, of wordt het business as usual? VPRO Tegenlicht in gesprek met trendforecaster Lidewij Edelkoort, die noodgedwongen verblijft in een compleet verlaten hotel in Kaapstad. Ook psychiater Dirk De Wachter komt aan het woord, thuis in Antwerpen na een lange dag werk met zijn patiënten. Welke vergezichten zien zij na deze gedwongen stilstand? Komt er straks een Big Reset?

Hoe maak je jouw onderneming future-proof?
Koffiecollege De Ondernemer met professor en trendwatcher technologie en innovatie Deborah Nas

Hoe maken andere ondernemers momenteel gebruik van technologie om operationeel te blijven? En welke kansen biedt dat om technologie en innovatie breder te omarmen? “Omdat ondernemingen nu gedwongen zijn om technologie te gebruiken, is iedereen wel een beetje de drempel over.” Deborah Nas presenteert een stappenplan om jouw onderneming future-proof te maken.

Hoe ziet de wereld er straks uit en is de consument dan écht veranderd door de crisis?
Artikel Aart Lensink

Aart Lensink, directeur en oprichter van LVB Contentmarketing, zet dertien toekomstvisies van columnisten, schrijvers en ondernemers op een rij. Wat is je plan als marketeer? Gaat het roer compleet om? Wie door de corona-stress durft heen te kijken, maakt nú plannen voor post-coronamarketing.

Waarom onze creatieve kant de toekomst heeft
Boek Een compleet nieuw brein geschreven door Daniel Pink

In dit boek onderzoekt Daniel Pink wat mensen en organisaties tegenwoordig succesvol maakt. Niet langer nemen advocaten, accountants, radiologen of sofwareontwikkelaars het voortouw; de beurt is aan degenen die de rechterhelft van hun hersenen een hoofdrol geven in hun werk. De ontwerpers, scheppers en ontwikkelaars – kortom, de creatievelingen. Organisaties hebben mensen nodig die hun creativiteit kunnen en durven gebruiken. In Een compleet nieuw brein vertel Daniel Pink welke zes vaardigheden je moet ontwikkelen om succesvol te zijn in de toekomst.

Kijk-, lees- en luistertips over nieuwe creativiteit #1

Op This is Next, het kennisplatform van Cibap Next, vind je naast interviews en informatie ook een actuele lijst met kijk-, lees- en luistertips. Een driewekelijkse round-up van de meest interessante trends, ontwikkelingen en analyses op het gebied van nieuwe creativiteit. Wil je dit overzicht (en heel veel andere interessante content) direct in je mailbox? Meld je dan hier aan voor de This is Next e-mailnieuwsbrief!


Hans Biesheuvel en Arko van Brakel

Podcast ONL voor Ondernemers

In deze podcast een Q&A met Hans Biesheuvel en Arko van Brakel over ondernemen in Coronatijd én daarna. Hoe ga je om met gecancelde orders en lange betalingstermijnen? En gaan we straks echt anders werken als de crisis straks achter de rug is? Hoe maak je je bedrijf minder kwetsbaar?


Hans Biesheuvel: ‘Overleven en vernieuwen’

Podcast ONL voor Ondernemers

In deze podcast beantwoordt Hans Biesheuvel, samen met experts, ondernemersvragen over de Coronacrisis. Over de uitdagingen van notariële zaken op afstand en de kansen voor vernieuwing die de crisis biedt. En heeft videobellen definitief zijn intrede gedaan in ons leven?


Jacco Vonhof: ‘Nederland past niet in een spreadsheet, luister ook naar

individuele ondernemers’
Podcast The Situation Room

Waarom persoonlijke verhalen, van ondernemers én hun partners, er toe doen. Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland beantwoordt vragen in The Situation Room van Knyfe. Over sturen en leidinggeven op macro- en microniveau, over ondernemend zijn en ondernemer zijn en over wat hij ziet en hoort in MKB-Nederland.


Hoe creatieve bureaus en merken sterker uit de Coronacrisis kunnen komen

Artikel Adformatie

Wat kunnen merken en creatieve bureaus doen in reactie op veranderd gedrag en hoe voegen ze waarde toe om sterk uit de crisis te komen? Stijgers en dalers en de manier waarop ze hun marketing-  en communicatieactiviteiten aanpassen op de nieuwe realiteit.


Marco Aarnink over leiderschap in crisistijd

Koffiecollege De Ondernemer

Wat als de situatie in één klap helemaal omslaat en jij daar niets aan kan veranderen? Dan rest niets anders dan zo snel mogelijk anticiperen op de nieuwe werkelijkheid. Zorgen dat je je bedrijf anders inricht, je mensen anders aanstuurt en je klanten op andere manieren gaat bedienen. Marco Aarnink, ondernemer pur sang, vertelt over leiderschap, en hoe je juist nu met klanten omgaat.

Lancering Cibap Next

Cibap Next helpt ondernemers en professionals hun creativiteit te ontketenen en te verdiepen om effectief toe te passen in de praktijk. Cibap Next, een initiatief van vakschool Cibap, biedt trainingen en inspiratie- en skills sessies voor iedereen die zich wil blijven ontwikkelen in zijn of haar vakgebied. Cibap Next werd op woensdag 4 maart in aanwezigheid van een groot aantal creatieve professionals en MKB ondernemers gelanceerd in Perron038, Zwolle.

“Werkend Nederland krijgt te maken met ingrijpende veranderingen. De nabije toekomst, vol technologische ontwikkelingen, dwingt ons mee te bewegen.  Want waar de wereld verandert, ontstaan kansen”, aldus Cor de Koning, directeur Cibap Next. “Stilstaan is geen optie, blijven ontwikkelen wordt de norm. En dat vraagt nieuwe skills en andere manieren van denken. Om die switch te maken is creativiteit het onmisbare ingrediënt. De superskill van ondernemers die straks het verschil maken.” Jacco Vonhof, voorzitter MKB Nederland en ambassadeur van Cibap Next geeft aan dat de echte toekomst van Nederland in creativiteit en in aandacht zit. “Het zijn de competenties die eigenlijk elke Nederlander nodig heeft om zijn werk in de toekomst goed te doen. Creativiteit is de belangrijkste concurrentieoverweging naar de toekomst toe”.

Leven Lang Ontwikkelen
Coby Zandbergen -voorzitter College van Bestuur Cibap vakschool voor vormgeving- benadrukt het belang van dit initiatief van de vakschool: ” Met Cibap Next voegen we een belangrijke tak aan onze instelling toe. Door onze scope duidelijk te verbreden met ‘Leven Lang Ontwikkelen’ willen we een wezenlijke bijdrage leveren aan de uitvoer van de regionale Human Capital Agenda waar we ons als Regioopleiders gezamenlijk voor inzetten. Als vakschool voor vormgeving zijn we daarnaast erg blij op deze manier een rol te kunnen pakken in het leggen van verbindingen tussen ondernemers in mkb en de creatieve industrie om zo voor beide kansen bloot te leggen. Daarnaast besteedt Cibap Next nadrukkelijk aandacht aan de verrijking van de kennis en kunde van de creatieve professional.”

Tijdens de lancering op 4 maart ging Hans Biesheuvel (Ondernemend Nederland)nader in op het belang van creativiteit voor ondernemers en belichtte Johan Schaap (Brainstud) de ontwikkelingen in online leren. Twee toonaangevende ondernemers uit de regio, Johan van Marle (Uitgekookt) en Gerrit-Jan Hagedoorn (Beerze Bulten) lichtten het advies toe dat zij kregen van creatieve professionals. Dit nadat zij bij hen een praktijkcasus hadden ingediend. Daarnaast waren er inspiratiesessies verzorgd door Remco van Looijengoed (Schuttelaar Wijnen & Geschenken), Immo Dijkma (BestFramed), Danielle ter Haar (Technology to enjoy), Gabriëlla Esselbrugge (Giethoorn Hospitality) en Joris van Hittersum (Brilliant Orange).