delen

In het kort

Ontdek de kracht van innovatie voor bibliotheken met onze training Professioneel Innoveren. Leer verschillende methoden om innovaties binnen jouw organisatie professioneel te leiden. Maak jouw bibliotheek klaar voor de toekomst!

Minimum- en maximumaantal deelnemers
8-12

Prijs
€ 1850 excl. 21% BTW

Inclusief
Lunch
Koffie/thee & water
Cursusmateriaal
Certificaat

Duur
5,5 dag

Locatie
VOB, Hamburgerstraat 28A, Utrecht

Startmoment(en)
18 september 2024

Aanmelden

Professioneel innoveren voor bibliotheken

“De methode professioneel innoveren is van A tot Z toepasbaar bij een nieuw plan” – Karin Visscher, Stadkamer Zwolle
lees het volledige interview

Veel innovaties falen. Veelal omdat we producten maken waar de doelgroep geen gebruik van wil maken. Het is daarom belangrijk om onderzoekend en iteratief te werk te gaan. Wees bewust van je blinde vlekken en je aannames. Bovenal: wees bereid om op basis van wat je ontdekt en leert je idee aan te passen of zelfs te stoppen.

Voor wie?
Dit programma is geschikt voor alle professionals in de bibliotheken sector.

Wat je leert

Succesvolle innovaties worden dichtbij de klantvraag ontwikkeld. Zo maak je een product of dienst waar de klant écht op zit te wachten. In 6 dagen leer je diverse methodieken om erachter te komen waar de behoefte van de klant ligt, hoe je snel ideeën kan genereren én hoe je die ideeën kan beoordelen op waarde.

Programma:
Dag 1 – 18 september 2024: Leer van de veranderende wereld en van je klant
Dag 2 – 7 oktober 2024: Probleem oplos fase deel 1
Dag 3 – 30 oktober 2024: Probleem oplos fase deel 2
Dag 4 – 2 december 2024: Testen oplossing
Dag 5 – 15 januari 2025: Ontwikkelen en groeien + borgen en opschalen
Dag 6 – 5 februari 2025 (halve dag): Pitch

Het innovatieproces van bibliotheken

Fase: onderzoeken en probleem
Tijdens deze fase onderzoek je het probleem van de doelgroep die jij graag op wil lossen. Zo ontdek je of de doelgroep het probleem daadwerkelijk ervaart, of de doelgroep het probleem de moeite waard vindt om op te lossen en welke alternatieve oplossingen er zijn. Pas als je het probleem goed begrijpt, kan je de beste oplossing creëren.

Fase: Testen oplossing
In deze fase test je of de oplossing die je hebt bedacht bij jouw doelgroep in de smaak valt. Dat het probleem bestaat wil namelijk nog niet zeggen dat de doelgroep jouw oplossing ook wil hebben. Helaas kan je dit de doelgroep niet zomaar vragen. Dit kan je wel vaststellen door het opzetten van een pilot of experiment. In deze fase onderzoek je (indien van toepassing) ook of de doelgroep bereid is voldoende te betalen voor jouw product of dienst.

Fase: Ontwikkelen en groeien
Gefeliciteerd! Je hebt een concept ontwikkeld waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Nu is het de kunst het product en de dienst helemaal te ontwikkelen en het vervolgens te laten groeien door meer deelnemers/klanten te werven. Net als bij de vorige fases geldt ook in deze fase dat je zult moeten experimenteren en onderzoeken wat de beste weg is.

Fase: Borgen en opschalen
Als je meer klanten of deelnemers krijgt, moet je je belofte ook waar kunnen maken. Daarom implementeer je in deze fase de interne werkwijze die nodig is het product of de dienst te kunnen verzorgen. Als het idee (nog) meer kost dan dat het oplevert, moet je ook op zoek naar duurzame vormen financiering hiervoor. Tot slot: onthoud andere bibliotheken of POI’s de kans niet om ook gebruik te maken van jouw product of dienst!

Na het volgen van deze training weet je hoe je ideeën snel kunt toetsen. Je kunt simpele prototypes maken en experimenteren, zodat je weet of er vraag is naar jouw idee. Je weet hoe je je eigen aannames kan vaststellen en onderzoeken. Ook leer je hoe je metingen, kpi’s en data inzet bij innovatie. Jij kunt een innovatieproces versnellen en een innovatie strategie bouwen. Jij weet welke cultuur en welk leiderschap nodig is om de omslag te maken naar een innovatieve organisatie. Stakeholders en collega’s kun jij overtuigen, enthousiasmeren en meenemen. Na het volgen van deze training weet jij hoe je kan bijdragen een meer innovatieve bibliotheek. Hoe mooi is dat?

Praktisch

‘Huiswerk’
Voor iedere training ontvangen de deelnemers een voorbereidingsopdracht. Deze opdracht wordt in groepen gemaakt. Hoeveel tijd dit kost, verschilt per groep. Houd rekening met een halve dag tot een dag per groep per trainingsdag. “Word niet verliefd op de oplossing die je hebt bedacht, maar op het probleem dat je op wilt lossen.

Trainingsmateriaal
Wanneer je een laptop hebt, is het handig om deze mee te nemen.

Milou van Elburg
Innovatie consultant

Milou is een ervaren innovatie consultant, trainer, coach en spreker. Ze gebruikt talloze tools en methodieken, veelal gebaseerd op de Lean Startup filosofie en design thinking, om organisaties te helpen innovatieve ideeën te exploreren en valideren. Ze hanteert altijd twee basis regels: werk altijd vanuit het probleem van de klant dat je probeert op te lossen en ga er altijd vanuit dat je aannames niet kloppen. Milou heeft ervaring in tal van branches, profit en non profit. Of het bedrijf nou een startup, MKB bedrijf of corporate is, het maakt haar niet uit. De methodieken zijn overal belangrijk en toepasbaar. Praktijkgericht, humorvol en leerzaam, dat zijn de bijeenkomsten met Milou.

Schrijf je in!

Vul hieronder je gegevens in om je in te schrijven voor deze training.

Na inschrijving is er een plek voor je gereserveerd en hoor je zo snel mogelijk of de training voldoende deelnemers heeft en doorgaat.

Inschrijven onder voorbehoud van subsidie? Vraag dan eerst een offerte aan via deze
pagina en wacht tot de subsidie is toegekend. Zo voorkom je annuleringskosten. Na toekenning van de subsidie kun je je via het formulier hieronder definitief inschrijven. Wel zo handig dat je zeker weet dat de training (deels) wordt vergoed.