‘In mijn ogen vormen ondernemerschap en creativiteit een heel krachtige combinatie’

Als eigenaar van Vakantiepark Beerze Bulten zoekt Gerrit-Jan Hagedoorn telkens naar nieuwe manieren om zijn gasten positief te verrassen. Hierbij leunt hij sterk op de creatieve inbreng van zichzelf en zijn vrouw Johanneke, zijn teamleiders én diverse partijen van buiten het bedrijf. Dit heeft onder andere geresulteerd in familiefestival Wortelpop, een succesvolle integratie van de coronamaatregelen in het vakantiepark én een nieuwe uitstraling. ‘Creativiteit werkt motiverend, activerend en inspirerend.’

‘Mijn sterke karaktereigenschappen als recreatieondernemer? Ik ben rustig en stressbestendig. Kan goed met mensen omgaan. Weet de juiste mensen om mij heen te verzamelen. Ben ondertussen best ervaren. En ik denk dat creativiteit in mijn DNA zit.’ Aan het woord is Gerrit-Jan Hagedoorn (42 jaar), de recreatieondernemer die sinds 2012 als derde generatie Hagedoorn samen met zijn vrouw Johanneke aan het roer staat bij Beerze Bulten. Dit 5-sterren vakantiepark in Beerze herbergt onder andere 580 kampeerplaatsen, 48 accommodaties, een zwemparadijs, een overdekt speelparadijs en een wellness- en beautysalon. ‘Persoonlijk vind ik het super om in deze dynamische omgeving te werken. Op de drukste dagen zijn er 2.700 gasten op het park en hebben we 200 medewerkers aan het werk. Dat is echt een avontuur.’

‘We geven onze teamleiders de vrijheid en verantwoordelijkheid om hun creativiteit op de eigen afdeling in te zetten’

Kansen pakken

Gerrit-Jan is een ondernemer die de kracht van creativiteit erkent. Daarbij is het niet zo dat hij en zijn vrouw alles voorkauwen. Integendeel. ‘We geven onze teamleiders de vrijheid en verantwoordelijkheid om hun creativiteit op de eigen afdeling in te zetten. Ik vind het mooi om te zien dat zij deze kans ook echt pakken. Die creatieve insteek resulteert namelijk niet alleen in een optimale beleving bij onze gasten, het zorgt ook voor een sterkere verbinding van onze medewerkers met het bedrijf. We vormen echt een familie die door creatieve samenwerking verder komt.’


Muziekfestival Wortelpop

Wat Gerrit-Jan zo leuk vindt aan creatieve mensen van buiten het bedrijf, is dat ze vaak onafhankelijk en vrijgevochten zijn en out of the box denken. ‘In 2016 bijvoorbeeld kwam acteur, poppenspeler, kinderboekenschrijver en voormalig vakantiekracht Mark Haayema uit Hardenberg naar ons toe met het idee voor Wortelpop, een muziekfestival voor gezinnen. Zo’n festival kost best veel tijd en levert financieel niet heel veel op, maar we hebben zijn idee toch omarmt omdat we een toegevoegde waarde zagen voor onze branding, onze animatie en de verkoop van diverse extra arrangementen. Bovendien is het gewoon kicken om een eigen festival te hebben waar K3, Nijntje en Sesamstraat optreden.’

Dit kan nog wél tijdens corona

Hoewel Gerrit-Jan en Johanneke inmiddels ervaren ondernemers zijn, moeten ook zij even slikken als het vakantiepark aan het begin van het kampeerseizoen 2020 te maken krijgt met de coronamaatregelen. ‘We moesten eerlijk gezegd wel even schakelen. Op het gebied van creatief ondernemen hebben we direct gekeken naar wat we nog wél konden doen, in plaats van wat niet. Tijdens de weken van de verplichte sluiting hebben we bijvoorbeeld samen met het personeel het park van 30 hectare waar nodig aangepakt en opgeknapt.’

Positieve reacties

In de weken daarna wil Gerrit-Jan vooral de ruimte van het park en de corona-veilige aanpak van Vakantiepark Beerze Bulten benadrukken. ‘Ons grote voordeel is dat we met 30 hectare land een zee aan ruimte hebben. Daardoor konden we onze recreatieruimtes vrij eenvoudig corona-proof maken. We hebben bijvoorbeeld het incheckmoment van de receptie naar onze inrit verplaatst, zodat onze gasten gewoon vanuit hun auto kunnen inchecken. En we communiceren heel vaak en heel veel met onze gasten over de recreatiemogelijkheden in en rondom ons park. Het mooie hiervan is dat we echt super positieve reacties van onze gasten ontvangen. Ik denk dat we mede dankzij onze tevreden gasten genomineerd zijn als ANWB Camping van het Jaar 2021.’

Hulp van buitenaf

Wat hier ook aan heeft bijgedragen, is de nieuwe uitstraling van Vakantiepark Beerze Bulten. Hiervoor is Gerrit-Jan al een paar jaar geleden een samenwerking aangegaan met strategisch ontwerpbureau Ja! uit Hardenberg. ‘Dat is een groep zeer creatieve mensen die ons heeft geholpen met aansprekend beeldmateriaal, een mooie website, enthousiaste posts op social media én de professionaliseringsslag in onze eigen app. Met hen hebben we onlangs ook het proces in gang gezet om een vijf- of tienjarenplan op te tuigen, waarbij we onze missie en visie voor de komende periode uitstippelen.’

‘Wat ik zo leuk vind aan creatieve mensen van buiten het bedrijf, is dat ze vaak onafhankelijk en vrijgevochten zijn en out of the box denken’

Creative Works

Daarnaast heeft Gerrit-Jan begin dit jaar een concreet vraagstuk rondom Wortelpop neergelegd bij een team van creatieve professionals van Creative Works, de brancheorganisatie van de creatieve sector. ‘Samen met een groep kinderen en jongeren uit onze doelgroep is dit team gaan brainstormen. Het is super om te zien welke creatieve en nuttige ideeën dit heeft opgeleverd waarmee wij het festival nóg leuker kunnen maken. Het bewijst maar weer eens dat ondernemerschap en creativiteit een krachtige combinatie vormen.’

“Deze training biedt de perfecte gelegenheid om een professionaliseringsslag te maken”

Beide vijftigers volgden in oktober de SketchUp Pro basistraining van Cibap Next, waarbij ze stap voor stap leerden hoe je een eenvoudig 3D-ontwerp maakt. Voor de een was het de uitgelezen mogelijkheid om het programma te leren kennen, voor de ander een kans om zijn kennis te vergroten.

Dankzij dit 3D-ontwerpprogramma kunnen we extra waarde toevoegen voor onze opdrachtgevers.’ 

Weever Bouw uit Kampen is een allround bouwbedrijf dat al decennialang innovatieve en spraakmakende bouwprojecten realiseert. Op de website staat bovendien dat het bedrijf “ernaar streeft om toegevoegde waarde voor opdrachtgevers te creëren.” Projectmanager Wiebren de Boer legt uit hoe. ‘Door mee te denken met onze klanten. Als bouwbedrijf is het natuurlijk heel eenvoudig om een opdracht 1-op-1 uit te voeren. Maar door vragen te stellen en mee te denken, ontdekken wij wat een klant écht nodig heeft in zijn nieuwe pand.’ Werkvoorbereider en collega Jappie van der Schaaf vult Wiebren aan: ‘Op basis van onze kennis en jarenlange ervaring kunnen we praktische, esthetische én kostenbesparende adviezen geven. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat we op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen.’ 

 

2D vs. 3D 

Vandaar dat beide mannen “ja” zeggen als ze vanuit Weever Bouw de kans krijgen om de SketchUp Pro basistraining te volgen bij Cibap Next. Jappie: ‘In ons werk is een bouwtekening superbelangrijk. Het biedt niet alleen gedetailleerde informatie over het nieuw te bouwen pand, het is ook een tool om opdrachtgevers te wijzen op eventuele risico’s, uitdagingen en mogelijkheden.’ Wiebren: ‘Het nadeel van een 2D-tekening is dat niet iedereen zo’n tekening kan lezen en je ziet geen diepte. Terwijl je bij een 3D-tekening als het ware met je opdrachtgever door het pand kunt lopen. Door het gebouw op deze manier te visualiseren, bied je inzicht en voeg je waarde toe. Maar dan moet je dus wel weten hoe je zo’n 3D-tekening maakt. 

 

Beginnen bij de basis 

Wat dat betreft heeft Jappie een voorsprong op Wiebren. Jaren geleden heeft hij zichzelf aangeleerd om met SketchUp Pro te werken. ‘Maar er is me nooit verteld of ik het goed doe en of het sneller kan. Dus toen deze kans zich voordeed, was ik wel benieuwd of ik iets bij kon leren.’ Voor Wiebren geldt dat sowieso. ‘Ik was echt een leek op het gebied van SketchUp Pro. Daarom is het ook zo fijn dat deze basistraining zo is opgebouwd, dat je stap voor stap leert hoe je het programma kunt gebruiken om een eenvoudige 3D-tekening te maken. Voordat je aan de training begint, moet je eerst zelf een online gedeelte doornemen en afronden. Vervolgens leer je tijdens twee klassikale lesdagen om de basisvaardigheden onder de knie te krijgen.’ Jappie: ‘Het mooie is dat trainer Gerben Pol van ESacademy, onderdeel van Eurosafe Solutions, echt goed is en de stof op een begrijpelijke wijze weet uit te leggen. En je kunt zoveel vragen stellen als je wilt. Daardoor steek je echt wat op.’ 

 

De voordelen van SketchUp Pro 

Mooie woorden, maar wat heeft de SketchUp Pro basistraining nou echt opgeleverd voor de beide heren? Jappie: ‘Als werkvoorbereider moet ik op basis van tekeningen een kostencalculatie maken, de benodigde bouwmaterialen bestellen, eventuele fouten voorkomen en het werk voor onze uitvoerder voorbereiden. Een 3D-tekening maakt dit alles een stuk eenvoudiger. Dankzij de training kan ik zelf zo’n 3D-tekening maken, details verwerken, prefab-elementen toevoegen en koppelingen tussen elementen aangeven. En daardoor voorkomen we fouten, werken we goedkoper én verkorten we de bouwtijd.’ Wiebren: ‘Ik ben vooral blij dat ik de wensen van een klant kan vertalen naar een 3D-presentatie. Op die manier kan een opdrachtgever zijn eigen pand al voor de daadwerkelijke bouw bewonderen. Dat is toch heel anders dan wanneer ik een papieren werktekening overhandig en zeg “dat kost je dan 3 ton”.’

 

Blijven ontwikkelen 

Wiebren en Jappie zijn blij dat ze deze professionaliseringsslag hebben gemaakt. Jappie: ‘Zeker. De jongens die nu van school afkomen, hebben allemaal al geleerd hoe je met een 3D-programma moet werken. Ik vind het voor mezelf heel belangrijk dat ik aansluiting met hen houd. Vandaar dat ik binnenkort ook de SketchUp Pro gevorderden training ga volgen. Ik weet nu hoe ik een 3D-tekening kan maken en nu wil ik de verdiepingsslag maken, zodat ik het model helemaal in mijn eigen stijl kan inrichten.’ Wiebren: ‘Ik heb deze training van Cibap Next niet gevolgd omdat ik nou per se een kunstenaar wil worden, maar omdat ik mezelf wil blijven ontwikkelen. Digitalisering is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en ik ben ervan overtuigd dat over tien jaar elk bouwbedrijf met SketchUp Pro werkt. Het voelt goed dat wij nu alvast de basis beheersen.’

“Je krijgt beweging en commitment door het binnenhalen van creatieve professionals”

Het Zwolse bedrijf Eurosafe Solutions is dé internationale specialist in systemen voor valbeveiliging. Niet direct een bedrijf waar je heel veel creativiteit zou verwachten. Directeur Mark Dubbink ziet dat anders: “Je hebt juist mensen nodig die anders denken om je te verrassen met nieuwe inzichten.” Samen met Cibap Next ontwikkelt Eurosafe Solutions een trainingsprogramma in het 3D-model leerprogramma SketchUp Pro. Cor de Koning, directeur van Cibap Next, zocht Mark op voor een gesprek over creativiteit, samenwerken en de koppeling met techniek.

Mark: “Eurosafe Solutions is twintig jaar geleden opgericht door ondernemer Mark van Buiten en twee Engelse bergbeklimmers. Mark heeft eigenlijk het concept van valbeveiliging naar Nederland gebracht, met name op het platte dak. Dakdekkers, aircomonteurs, alle mensen die op een dak werken, moeten dat veilig kunnen doen, dat is een verplichting vanuit de Arbowet. Destijds waren daar geen systemen voor. In tien jaar tijd heeft Mark van Buiten, met de producten van het Engelse Latchways, deze markt hier van de grond gekregen.”

Safety at Height Management System
“Toen ik in 2015 begon bij Eurosafe Solutions, was ons businessmodel in feite het monteren van een Latchways systeem op het dak en dat daarna inspecteren. Dat is een smalle basis. Je bent afhankelijk van één leverancier en één markt. Daarom hebben we dat verder uitgebouwd naar een management-systeem waarin we de pandeigenaar volledig ondersteunen op veiligheidsgebied. Dit is ons Safety at Height Management System. We zijn met een breder palet aan leveranciers gaan werken, in meer markten, met meer mensen. Naast daken doen we ook elektra, hoogspanning, lichtmasten, reclamemasten, gevels en besloten ruimten.

En daarmee komen we op het aspect van creativiteit en 3D. Want nu gingen we bijvoorbeeld ook systemen leveren voor aan gevels. En een gevel ontwerpen is veel ingewikkelder dan werken op een plat dak, waar niks staat. Een architect staat niet toe dat je zijn ontwerp gaat aanpassen. Dat moet in het ontwerp kloppen en daar zagen wij kansen. We hebben stappen moeten zetten in de wereld van SketchUp, Revit en BIMom ons onderscheidend vermogen te vergroten. Hierdoor zijn we nu in staat om ons hele productengamma in de juiste programmatuur te tekenen en kunnen we naar voren opschuiven in het proces richting de architect.

”Vanuit het MKB-netwerk kwamen Mark Dubbink en Lisa Heethaar met elkaar in contact. Cor: “Bij de lancering van Cibap Next hebben we geïnventariseerd welke behoeften er waren bij het midden- en kleinbedrijf en bij de creatieve professionals uit de regio Zwolle. Veel mensen, werkend bij een bouwbedrijf tot de ruimtelijk vormgever, gaven aan dat ze iets wilden met SketchUp. Bij het zoeken naar een strategische partner uit de regio Zwolle vroegen we Lisa om advies. Zij wist hoe Eurosafe Solutions zich positioneert en hoe innovatief jullie zijn onder andere met het gebruik vanSketchUp en de manier waarop jullie samenwerken met keten partners. Eurosafe Solutions is één van de authorized training centers van SketchUp Nederland, de enige in Noordoost-Nederland. Daarom hebben we de samenwerking gezocht, we kunnen iets voor elkaar betekenen. Wij leiden op voor de designwereld en wij zijn dus ook in contact met architecten, interieurontwerpers en ruimtelijke vormgevers. Wij kennen die taal en weten hoe je een architect kunt overtuigen met goede visualisaties”.

Cor vervolgt: “Samen met Eurosafe Solutions zijn we nu bezig om een trainingsprogramma SketchUp Pro in de markt te zetten. Dat breiden we daarna verder uit waarbij we een op de vraag gestuurd aanbod ontwikkelen. Wat we tot nu toe hebben gezien van Eurosafe Solutions heeft veel potentie. Het is echt een topbedrijf dat de lat altijd weer hoger legt.”

Mark: “Wij hebben veel kracht en snelheid, wij zijn doeners die blij worden van daadkracht. Als je het wilt proberen moet je er ook voor gaan en je verantwoordelijkheid nemen. En dat heb ik hier heel erg gemerkt. Dus dat goede gevoel is wederzijds.”

Cor: “Juist dat snelle schakelen is mooi. Dat zie je nog te weinig in de relatie tussen onderwijs en bedrijfsleven. Ik denk dat we daar als Cibap Next succesvol in kunnen zijn door juist die dingen te bieden die op een bepaald moment actueel zijn. Dat hoeft niet altijd een complete opleiding te zijn, je moet ook op onderdelen kunnen inschieten die op dat moment gevraagd worden. Denk aan badges, kleinere eenheden waarmee je certificaten haalt.”

“Durf in creativiteit te investeren want het levert vroeg of laat rendement op. Zeker als je daarbij een onderscheidend verhaal hebt.”

Mark: “Wij hebben ergens veel verstand van: mensen veilig laten werken op hoogte en in diepte. Dat is iets anders dan verstand hebben van SketchUp. Je weet wel hoe je het wilt gebruiken maar je hebt zelf de kennis niet. Veel bedrijven huren dan iemand in. Maar dan wordt het niet van jezelf, je gaat er niet over sparren, je haalt het niet echt binnen. Bij ons staan ze met vier, vijf mensen enthousiast rond een 3D-tekening. Je krijgt heel veel beweging en commitment door het binnenhalen van creatieve jonge mensen, omdat je een ander soort dialoog krijgt.

En ik zie ook de andere kant. Dat ik tegen zo’n medewerker zeg: het is allemaal mooi wat je maakt maar wat gaan we er mee doen? Hoe ga jij ervoor zorgen dat we dankzij jouw kennis en kunde makkelijker bij een architect naar binnen komen? Zo leren we van elkaar. Durf daarin ook te investeren want het levert heel veel op. Rendement komt altijd, als je maar een onderscheidend verhaal hebt.”

Cor: “Wat ik daar heel mooi aan vind is dat je daarmee ook een aantrekkelijke werkgever bent. Je geeft mensen de ruimte. We weten hoe moeilijk het is om goeie mensen te vinden. En waarom? Omdat werkgevers vaak niet aan weten te sluiten bij wat die mensen nodig hebben. Wat een creatieveling nodig heeft is wat speelruimte, de kans om mooie dingen te maken. Die verbinding maken, dat maakt je als ondernemer heel sterk.”

“SketchUp is wat alles samenbrengt”
Mark: “Op onze website staat een mooie video ‘Valbeveiliging in 3D BIM’ over wat wij doen. Daar maken we de connectie tussen techniek en ontwerp. Het maakt niet uit aan wie je die laat zien, daar wordt iedereen blij van. Het mooie is dat uit welke hoek je ook komt, via SketchUp ga je elkaar begrijpen. En dat is wat alles samenbrengt.”

Cor: “Daar zit een mooie link. Cibap Next is heel erg op creativiteit gericht en minder op techniek. Die combinatie tussen creativiteit en techniek is zó cruciaal. Je kunt wel een mooie gevel uitdenken, maar als die niet blijft staan heb je er niets aan. Creatievelingen hebben daarbij anderen nodig om dat goed te verbinden. Een samenwerking zoals we die nu vormgeven, biedt een heleboel kansen. Creatief nadenken over waar je voor elkaar van waarde bent.”

“We hebben oplossingen nodig voor problemen die we nog nooit hebben gezien. Creatief denken is cruciaal”

Toch zullen we ons volgens hem lang genoeg moeten aanpassen om een aantal blijvende veranderingen in ons gedrag teweeg te brengen. En eigenlijk werd dat ook hoog tijd. Een interview met deze ambassadeur van Cibap Next over de kansen na de crisis en de cruciale rol die creatieve denkers gaan spelen. En waarom hij een pandemie als de coronacrisis al in 2019 voorspelde.

“Anderhalve meter afstand houden, dat past niet bij ons als mensen. We willen uiteindelijk toch weer de kroeg in of in een stadion onze favoriete club toejuichen. Dat soort dingen hebben we gewoon nodig, mensen zijn sociale wezens. We gaan daar dus echt wel weer naar terug, maar dat kan nog wel even duren. Het virus is voorlopig nog niet weg. Corona is acht keer besmettelijker en vier keer dodelijker dan griep, dus we moeten voorlopig echt nog heel voorzichtig zijn. En ik denk dat we ons gedrag lang genoeg moeten aanpassen om daar straks blijvend iets van terug te zien. Van gedragswetenschappers heb ik geleerd dat het zes weken tot drie maanden duurt om ons nieuw gedrag eigen te maken. Zo lang gaat deze situatie zeker wel duren.”

Als voorbeeld noemt Arko het werken op afstand: “We merken dat we prima thuis kunnen werken, maar dat het na verloop van tijd toch ook wel heel leuk is om je collega’s weer te zien. Ik denk dat heel veel bedrijven voor vijftig tot zestig procent zullen blijven thuiswerken, dus een hybride variant die we blijven zien.”

“Wat ik heel graag zou zien, nu we toch de economie opnieuw moeten
aanjagen, is dat we dat op een duurzame manier doen. Never waste a good
crisis””

“We willen er toch weer op uit, andere landen zien”
“Ook reizen gaat veranderen. We zullen anders moeten gaan plannen om de druk op het openbaar vervoer laag te houden. En met vliegen zullen we nog wel een tijdje terughoudend zijn. Goed nieuws voor de planeet, maar jammer voor de economie. Toch denk ik dat ook vliegen over drie tot vier jaar weer op het oude niveau zit. We willen er toch weer op uit, andere landen zien. Het is te hopen dat het tegen die tijd wat duurzamer kan. Dit is geen voorspelling, maar ik heb wel de hoop dat de planeet de winnaar wordt. Helaas zijn mensen, historisch gezien, nooit erg goed geweest in minderen. Wat ik heel graag zou zien, nu we toch de economie opnieuw moeten aanjagen, is dat we dat op een duurzame manier doen. Never waste a good crisis.”

Onbalans in ons ecosysteem
“In mijn laatste boek noemde ik een virus of bacterie het grootste risico waar we mee te maken konden krijgen. Nou had ik nooit kunnen weten dat dat een half jaar later al realiteit zou zijn. Maar wat ik toen al wel signaleerde is dat een virus zich in onze huidige wereld razendsnel kan verspreiden. Door het internationale karakter van onze samenleving, maar zeker ook door het huidige gebrek aan biodiversiteit. Doordat we steeds intensiever gebruik maken van de planeet hebben we een onbalans in ons ecosysteem gecreëerd. Het risico op een infectie zoals we die nu zien, was dus al een tijd heel groot. En corona is al besmettelijk en dodelijk, maar het kan nog veel erger.”

“We zien nu hoe kwetsbaar we zijn”
“We zijn niet voorbereid op dit soort tegenslagen, omdat we teveel zijn gaan denken dat de wereld maakbaar is. Globalisering en schaalvergroting heeft ons heel veel gebracht, maar we zien nu hoe kwetsbaar we zijn. Sommige dingen kunnen we best iets dichterbij halen, zodat je minder afhankelijk bent. Kijk maar naar de mondkapjes die we momenteel toch liever zelf produceren, in plaats van ze te importeren om vervolgens te ontdekken dat ze niet deugen. Maar we moeten vooral ook de biodiversiteit vergroten en veel bewuster omgaan met hoe we de planeet gebruiken.”

Design thinking
“We staan voor problemen die we nog nooit gezien hebben, dus we hebben ook oplossingen nodig die we nog nooit hebben gezien. Design thinking, anders kijken, gaat daarin zó cruciaal worden. De huidige situatie is wat ze noemen een wicked problem, dat is zo complex en raakt zoveel facetten, dat je het niet in één keer kunt oplossen. En juist mensen met een creatieve manier van denken zijn in staat een wicked problem aan te pakken.”

“Als je precies weet voor wie je werkt en waar je het voor doet, dan laat je je
niet afremmen door een crisis”

Creatief denken en samenwerken
“Je ziet welke ondernemers het lukt om ook op dit moment succesvol zijn. Dat zijn de types die creatief denken, samenwerkingen aangaan en zich volledig focussen op het verschil dat ze willen maken. Die weten voor wie ze van betekenis willen zijn en waarvoor ze elke ochtend hun bed uit komen. Als je precies weet voor wie je werkt en waar je het voor doet, dan laat je je niet afremmen door een crisis, dan ga je door een muur heen als het moet. Ondernemers die zo denken maken nu het verschil.”

“En dat geldt ook voor leiders van bedrijven. Wubbo Ockels zei ooit: leiders hebben de plicht om optimistisch te zijn. Als je hele grote dromen hebt, zijn de beren op de weg meestal kleiner dan je dromen. Dan ga je er omheen of je verzint iets anders. Dat is de mindset die we nu nodig hebben.”

Help!

Zo snel als de tsunami van spoedopdrachten die week over mij heen spoelde, zo snel werd het daarna doodstil. Eén voor één belden mijn opdrachtgevers weer: ‘Ons bedrijf moet tijdelijk sluiten, maar als we weer up and running zijn, hoor je van ons!’ Tijdelijk werd iets langer. En nóg langer. Ondernemend Nederland zat met de handen in het haar. En mijn agenda was een gapend gat.

Dit had ik in tien jaar ondernemerschap nog niet eerder meegemaakt. Geen werk. Geen e-mails. Geen afspraken. Geen inkomsten. Zelfs de irritante energieverkopers stopten met bellen. Mijn administratie, kantoor, woonkamer en tuin waren al snel om door een ringetje te halen. Opdrachtgevers wisten dat ik beschikbaar was, mochten ze extra handjes nodig hebben. Maar ondernemend Nederland was met een noodstop tot stilstand gekomen.

Precies op het moment dat ik me erbij neerlegde dat ik net als veel ondernemers in de pauzestand moest, ging de telefoon. Mijn opdrachtgever Elsbeth, van Foster. Ze had van Cibap Next vernomen dat de landelijke ondernemersorganisatie ONL overspoeld werd met vragen van ondernemers. ‘Ze zoeken iemand die tijdelijk bij kan springen in communicatie, online, teksten, persberichten, helpdesk, dat soort dingen. Iets voor jou?’ JAZEKER!

Nog geen minuut later had ik Hans Biesheuvel aan de lijn. De frontman van de ondernemersorganisatie in Den Haag had het, in tegenstelling tot mijzelf, nogal druk. In vijf minuten stemden we af: Hoi, wie ben jij? Wat heb je nodig? Wat kan ik doen? Hoe geven we dit vorm tussen Den Haag en Zwolle? Voelt het goed? Laten we het doen! Zonder elkaar een hand te geven of in de ogen te kijken, werden we collega’s.

Mijn e-mail kwam weer tot leven. En de telefoon ging weer rinkelen. De ONL-medewerkers belden stuk voor stuk om even telefonisch kennis te maken. Ik kreeg inlogs en een bak informatie over me heen. En ik sprong vanuit Zwolle op de hardrijdende ONL-trein in Den Haag. Samen op de bres voor ondernemend Nederland!

Wat is het belangrijk om van waarde te zijn. Om bij te dragen aan een groter doel. Om je talenten te kunnen gebruiken. Om met mensen te verbinden. Om samen te werken. Cibap Next en ONL gaven mij de mogelijkheid om in een tijd waarin niets zeker was, toch te doen waar ik goed in ben.

Fennanda
Projectmanagement en communicatie

Fennanda helpt ondernemers ondernemen. Meer weten over haar bedrijf? Kijk op www.fennanda.nl

De samenleving moet straks opnieuw vormgegeven worden

Begin maart werd Cibap Next feestelijk gelanceerd. Een nieuw initiatief van vakschool Cibap, met een breed aanbod van leren en inspireren voor ondernemers en professionals in het mkb en de creatieve sector. Een paar weken na de opening zorgen de maatregelen rond het coronavirus dat de wereld er plotseling heel anders uitziet. Het belang van creativiteit in leven en ondernemen, zo uitgebreid toegelicht tijdens de lancering van Cibap Next, is actueler dan ooit.

 

Een gesprek met Coby Zandbergen, Voorzitter van het College van Bestuur van het Cibap, en Cor de Koning, directeur van Cibap Next.

Cor: “Met Cibap Next willen we laten zien hoe nieuwe creativiteit werkt voor het mkb. En dat is nog steeds aan de orde, alleen is sinds we van start gingen de wereld enorm veranderd. We passen ons programma daar nu op aan, met op korte termijn een specifiek online aanbod. En zodra het kan, gaan we weer met het mkb en de creatieve sector aan de slag om juist een nieuwe start te maken.”

Coby: “Cibap Next biedt de skills om het creatieve denken te trainen en op te bouwen. Daarnaast hebben we een rol als intermediair, waarbij we een kruisbestuiving op gang brengen tussen de creatieve sector en het mkb in brede zin. Een ondernemer die bijvoorbeeld met zijn online marketing aan de slag wil, kan via Cibap Next in contact komen met creatieven die daarin gespecialiseerd zijn. Maar ook een bedrijf dat advies zoekt over het restaureren van een monumentaal pand, wie neem je daarvoor in de arm? Dat soort vragen kunnen wij beantwoorden.”

 

Inspelen op ontwikkelingen in een veranderde samenleving
Cor: “We zien dat er steeds meer vraag is naar creatieve input voor bedrijven. Om de volgende stap te maken in innovatie en de ontwikkeling van producten en diensten, maar ook in het profileren en het naar buiten treden. Nu de kracht van de creatieve industrie almaar groeit, is het tijd om de krachten te bundelen met het mkb, in een samenleving waarin grote vraag is naar anders kijken, anders inspelen op ontwikkelingen.”

“We zien dat er veel meer vraag is naar creatieve input voor bedrijven. Om de
volgende stap te maken in innovatie en de ontwikkeling van producten en diensten,
maar ook in het profileren en het naar buiten treden. Het is tijd om de krachten van de
creatieve sector en het mkb te bundelen.”

 

 

Nieuwe skills voor de creatieve sector
Cibap Next is er daarnaast ook voor creatieve professionals op individueel niveau, vertelt Coby: “Vanuit Cibap als vakschool zijn we het aan onze stand verplicht om de creatieve sector voortdurend nieuwe, actuele skills bij te brengen. Een creatief van tien jaar geleden had niet kunnen bedenken dat vandaag een logo op internet te verkrijgen is. Dat heeft de branche totaal veranderd. Daarnaast bieden software en creative technology als AR en VR nieuwe kansen en mogelijkheden. Het betekent dat je op een heel andere manier met je vak bezig bent en anders met strategie en presentatie van een bedrijf om moet gaan.”

 

Ambacht en technologie
Kennis blijven verbreden dus, maar ook verdiepen. Coby: “Studenten die onze vakschool hebben afgerond en anderen die al werken in de creatieve sector bieden we vervolgstudies, waarmee ze zich hoger kwalificeren. Bijvoorbeeld via een internationale Bachelor Visual Communication, vanuit onze samenwerking met de universiteit van Northampton, of een Associate Degree Mediadesign.”

Cor: “Cibap Next speelt in op de vraag naar ambachtelijke en technologische vaardigheden. Kortlopend, in een mix van online leren en vakkundige persoonlijke coaching, met de meest geavanceerde voorzieningen. Het aanbod is een brede mix, van skills die morgen nodig zijn tot verdieping en het stapelen van certificaten die tot een erkend diploma leiden. Zo zijn we ook in gesprek met andere partijen die op allerlei manieren skills aanbieden, maar niet in de positie zijn om die te certificeren. Dat kunnen wij wel bieden, tot op hbo-niveau. Dat is een mooie toegevoegde waarde.”

“Als je ziet wat er nu gebeurt, de manier waarop we leven en werk compleet anders
inrichten, daarin zijn creativiteit en vormgeving essentieel.”

 

Vorm geven aan een nieuwe realiteit
Cor: “We hebben onderzoek gedaan naar de mate waarin je creativiteit als skill kunt aanleren en ontwikkelen. Met een aantal andere partijen hebben we daar een instrument voor ontwikkeld, een wetenschappelijk onderbouwde app waarmee je je eigen creativiteit in kaart brengt. Door onder andere te meten hoe nieuwsgierig, vindingrijk, volhardend en outputgericht je bent, krijg je een beeld van waar je ontwikkelingsmogelijkheden liggen. Als Cibap Next kunnen we onze programma’s daar op laten aansluiten.”

Coby: “Dat creatieve denken en handelen is één aspect, vormgeving op zichzelf is iets heel anders, dat is een beroep. Het vorm geven aan producten, diensten, informatie en het toegankelijk maken van data, dat wordt steeds belangrijker. Het vak van vormgever is in onze wereld essentieel en ik denk dat de huidige crisis dat nog eens te meer bevestigt. Als je ziet wat er nu gebeurt, de manier waarop we leven en werk compleet anders inrichten, daarin zijn creativiteit en vormgeving essentieel.”

Cor: “De creatieve sector moet zich ook echt nu laten zien, actief meedenken in oplossingen voor de situatie waarin we nu zitten. De samenleving moet straks opnieuw vormgegeven worden.”