Home Center in Wolvega wil klanten een woonbelevenis bieden. Door de nieuwste trends en stijlen te tonen en zo te inspireren. En door klantwensen te inventariseren en deze te vertalen naar een totaalconcept voor thuis. Hierbij omarmt het vooruitstrevende familiebedrijf elke mogelijkheid om het werk van de stylisten en personal shoppers te vereenvoudigen. Zo volgen 15 medewerkers, waaronder managing director Hennie Kapenga, in coronatijd de SketchUp Pro incompany-training van Cibap Next. ‘Met een 3D-tekening kunnen we klanten exact laten zien hoe een woonproduct in hun huis zal staan. Dat is een enorme toegevoegde waarde.’

‘Ik merk dat onze klanten het steeds leuker vinden om met hun interieur bezig te zijn. Ze zien de woonprogramma’s op televisie en willen thuis ook zo’n metamorfose doorvoeren. Ze weten alleen niet hoe ze zoiets moeten aanpakken en kunnen zich de nieuwe situatie moeilijk visueel voorstellen. Daar willen en kunnen wij hen bij helpen.’ Aan het woord is Hennie Kapenga (50 jaar), managing director bij Home Center in Wolvega. Hennie houdt zich al 32 jaar met interieuradvies bezig en weet daardoor precies hoe het familiebedrijf de klanten kan helpen. ‘Door hen te inspireren en te adviseren.’

Het belang van visualisatie

En dat inspireren en adviseren gaat bij Home Center best ver. Zo beslaat de woonboulevard maar liefst 75.000 m2 waarop alle mogelijke woontrends en woonstijlen worden getoond. Voor de woonkamer en de slaapkamer, maar bijvoorbeeld ook de keuken. En natuurlijk is er ook een webshop vol met inspiratie. ‘Daarnaast inventariseren onze stylisten en personal shoppers de wensen van de klant en vertalen deze naar een totaalconcept voor thuis. Tot aan de kussens in de bank, het behang aan de muur en de vaasjes op tafel. Het is ons doel om onze klanten te ontzorgen en optimale service te bieden. Daarbij speelt de visualisatie van klantwensen een heel belangrijke rol. Een situatieschets op papier is dan niet altijd voldoende om een klant te overtuigen.’

‘Een 3D-tekening is namelijk een prachtig hulpmiddel om klantwensen te visualiseren en hen te overtuigen van hun keuze’

De ontdekking van SketchUp Pro

Drie jaar geleden ontdekt Home Center het programma SketchUp Pro . Hennie ziet meteen de mogelijkheden, maar het ontbreekt haar en haar medewerkers aan de tijd om zich eens goed in het 3D-programma te verdiepen. ‘Door corona was die tijd ineens wel beschikbaar. Vandaar dat we er heel bewust voor hebben gekozen om met een groep medewerkers de SketchUp Pro basistraining van Cibap Next in ons bedrijf te gaan volgen. Ik heb zelf ook meegedaan, zodat ik samen met mijn collega’s kon ontdekken hoe het programma in elkaar zit en hoe ik 3D-modellen kan gebruiken om advies te geven.’

De incompany-training van Cibap Next

‘Het voordeel van een incompany-training is dat je met een kleine groep bent, de volledige aandacht krijgt en elkaar al kent, waardoor je sneller vragen durft te stellen. Bovendien staat de geautoriseerde trainer van SketchUp Pro Nederland/Benelux, letterlijk naast je om het 3D-programma uit te leggen en bepaalde handelingen voor te doen. De training duurt twee volle werkdagen en tussendoor krijg je huiswerk, zodat je het programma goed onder de knie krijgt. Natuurlijk moet je er in het begin even de aandacht bij houden, maar gaandeweg wordt het bijna een spel en is het steeds leuker om een 3D-tekening van een huis te bouwen. Het is super om die theoretische kennis te vertalen naar je eigen functie binnen het bedrijf. Sterker nog, SketchUp Pro werkt verslavend. Ik betrap mezelf erop dat ik soms tot ’s avonds laat aan een 3D-tekening werk en van mijn collega’s hoor ik dezelfde ervaringen. Het is gewoon leuk om met SketchUp Pro een thuissituatie van een klant te finetunen.’

‘Het voordeel van een incompany-training is dat je met een kleine groep bent, de volledige aandacht krijgt en elkaar al kent, waardoor je sneller vragen durft te stellen’

De voordelen van SketchUp Pro

Natuurlijk kost de SketchUp Pro incompany-training van Cibap Next tijd en geld, maar in de ogen van Hennie is deze investering het meer dan waard. ‘Absoluut. SketchUp Pro is een ideale tool voor onze stylisten, personal shoppers en verkoopadviseurs om klanten te inspireren en adviseren. Aan de hand van de 3D-tekening van hun thuissituatie kunnen onze klanten zelf bepalen of die hoge of juist die lage kast mooi in de hoek van hun woonkamer staat. En of ze nu voor de kleur zwart moeten kiezen of toch naturel. Ik durf zelfs te stellen dat we dankzij SketchUp Pro een sterkere binding krijgen met onze klanten. De 3D-tekening is namelijk een prachtig hulpmiddel om klantwensen te visualiseren en hen te overtuigen van hun keuze. Dat is heel belangrijk, want een nieuw interieur gebruik je jarenlang en kost een aanzienlijke som geld. Het 3D-model werkt zelfs zó goed, dat klanten meer producten aanschaffen dan voorheen. Ze weten precies wat ze kiezen en hoe het er thuis uit zal zien.’

 

 

 

 

Mogelijkheden rondom woonbeleving

Enthousiaste medewerkers, sterkere klantenbinding, betere verkoop. Geen wonder dat Hennie enthousiast is over de SketchUp Pro incompany-training. Vandaar dat Home Center binnenkort ook de training voor gevorderden van Cibap Next wil gaan volgen. ‘Ik zie nog zoveel mogelijkheden. Op dit moment bouwen we bijvoorbeeld aan een bibliotheek waarin al onze woonproducten als 3D-model worden weergegeven. Op die manier kunnen onze klanten heel eenvoudig een product uit onze bibliotheek in de 3D-tekening van hun huis swipen om te kijken hoe het staat. Dat is toch de ultieme vorm van ontzorgen? Klanten sturen ons zelfs bloemen, taart en wijn omdat ze zo blij zijn met de nieuwe inrichting van hun huis. Dan zit het volgens mij wel goed met de woonbelevenis bij Home Center.’

‘SketchUp Pro is een ideale tool voor onze stylisten, personal shoppers en verkoopadviseurs om klanten te inspireren en adviseren’

 

Zelf aan de slag?

Heeft de SketchUp Pro training je interesse gewekt? Via onderstaande buttons vind je meer informatie over de trainingen:

Lees meer over SketchUp Pro basistraining

Lees meer over SketchUp Pro gevorderden

 

Cibap Next biedt trainingen en skillsessies voor bedrijven een zzp’ers die zich willen focussen op ontwikkeling in creatief denken en doen. Incompany trainingen van Cibap Next zijn mogelijk. Wij bespreken de mogelijkheden graag met je. Neem hiervoor contact op met Cor de Koning via 038 200 43 40 of stuur een mail naar c.dekoning@cibapnext.nl.

 

What’s
—Next?

Wil jij direct op de hoogte zijn van nieuwe toevoegingen in ons aanbod? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt al het nieuws rond Cibap Next, plus een selectie van inspirerende artikelen over nieuwe creativiteit, in je mailbox!