Inspiratie ‘SketchUp Pro is een prachtig hulpmiddel om klantwensen te visualiseren’
Hennie Kapenga, managing director Home Center Wolvega over SketchUp Pro
Hennie Kapenga, managing director Home Center Wolvega over SketchUp Pro
‘Ik merk dat onze klanten het steeds leuker vinden om met hun interieur bezig te zijn. Ze zien de woonprogramma’s op televisie en willen thuis ook zo’n metamorfose doorvoeren. Ze weten alleen niet hoe ze zoiets moeten aanpakken en kunnen zich de nieuwe situatie moeilijk visueel voorstellen. Daar willen en kunnen wij hen bij helpen.’ Aan het woord is Hennie Kapenga (50 jaar), managing director bij Home Center in Wolvega. Hennie houdt zich al 32 jaar met interieuradvies bezig en weet daardoor precies hoe het familiebedrijf de klanten kan helpen. ‘Door hen te inspireren en te adviseren.’
En dat inspireren en adviseren gaat bij Home Center best ver. Zo beslaat de woonboulevard maar liefst 75.000 m2 waarop alle mogelijke woontrends en woonstijlen worden getoond. Voor de woonkamer en de slaapkamer, maar bijvoorbeeld ook de keuken. En natuurlijk is er ook een webshop vol met inspiratie. ‘Daarnaast inventariseren onze stylisten en personal shoppers de wensen van de klant en vertalen deze naar een totaalconcept voor thuis. Tot aan de kussens in de bank, het behang aan de muur en de vaasjes op tafel. Het is ons doel om onze klanten te ontzorgen en optimale service te bieden. Daarbij speelt de visualisatie van klantwensen een heel belangrijke rol. Een situatieschets op papier is dan niet altijd voldoende om een klant te overtuigen.’
Drie jaar geleden ontdekt Home Center het programma SketchUp Pro . Hennie ziet meteen de mogelijkheden, maar het ontbreekt haar en haar medewerkers aan de tijd om zich eens goed in het 3D-programma te verdiepen. ‘Door corona was die tijd ineens wel beschikbaar. Vandaar dat we er heel bewust voor hebben gekozen om met een groep medewerkers de SketchUp Pro basistraining van Cibap Next in ons bedrijf te gaan volgen. Ik heb zelf ook meegedaan, zodat ik samen met mijn collega’s kon ontdekken hoe het programma in elkaar zit en hoe ik 3D-modellen kan gebruiken om advies te geven.’
‘Het voordeel van een incompany-training is dat je met een kleine groep bent, de volledige aandacht krijgt en elkaar al kent, waardoor je sneller vragen durft te stellen. Bovendien staat de geautoriseerde trainer van SketchUp Pro Nederland/Benelux, letterlijk naast je om het 3D-programma uit te leggen en bepaalde handelingen voor te doen. De training duurt twee volle werkdagen en tussendoor krijg je huiswerk, zodat je het programma goed onder de knie krijgt. Natuurlijk moet je er in het begin even de aandacht bij houden, maar gaandeweg wordt het bijna een spel en is het steeds leuker om een 3D-tekening van een huis te bouwen. Het is super om die theoretische kennis te vertalen naar je eigen functie binnen het bedrijf. Sterker nog, SketchUp Pro werkt verslavend. Ik betrap mezelf erop dat ik soms tot ’s avonds laat aan een 3D-tekening werk en van mijn collega’s hoor ik dezelfde ervaringen. Het is gewoon leuk om met SketchUp Pro een thuissituatie van een klant te finetunen.’
Natuurlijk kost de SketchUp Pro incompany-training van Cibap Next tijd en geld, maar in de ogen van Hennie is deze investering het meer dan waard. ‘Absoluut. SketchUp Pro is een ideale tool voor onze stylisten, personal shoppers en verkoopadviseurs om klanten te inspireren en adviseren. Aan de hand van de 3D-tekening van hun thuissituatie kunnen onze klanten zelf bepalen of die hoge of juist die lage kast mooi in de hoek van hun woonkamer staat. En of ze nu voor de kleur zwart moeten kiezen of toch naturel. Ik durf zelfs te stellen dat we dankzij SketchUp Pro een sterkere binding krijgen met onze klanten. De 3D-tekening is namelijk een prachtig hulpmiddel om klantwensen te visualiseren en hen te overtuigen van hun keuze. Dat is heel belangrijk, want een nieuw interieur gebruik je jarenlang en kost een aanzienlijke som geld. Het 3D-model werkt zelfs zó goed, dat klanten meer producten aanschaffen dan voorheen. Ze weten precies wat ze kiezen en hoe het er thuis uit zal zien.’
Enthousiaste medewerkers, sterkere klantenbinding, betere verkoop. Geen wonder dat Hennie enthousiast is over de SketchUp Pro incompany-training. Vandaar dat Home Center binnenkort ook de training voor gevorderden van Cibap Next wil gaan volgen. ‘Ik zie nog zoveel mogelijkheden. Op dit moment bouwen we bijvoorbeeld aan een bibliotheek waarin al onze woonproducten als 3D-model worden weergegeven. Op die manier kunnen onze klanten heel eenvoudig een product uit onze bibliotheek in de 3D-tekening van hun huis swipen om te kijken hoe het staat. Dat is toch de ultieme vorm van ontzorgen? Klanten sturen ons zelfs bloemen, taart en wijn omdat ze zo blij zijn met de nieuwe inrichting van hun huis. Dan zit het volgens mij wel goed met de woonbelevenis bij Home Center.’