Clichés zijn soms zo waar: stilstand is achteruitgang. Hans Paul Visscher, directeur Wecovi realiseert het zich maar al te goed. Zijn onderneming in schoonmaakmaterialen, gastensets en inventarisproducten bestaat vijftig jaar en is actief in een groot deel van Europa. Cibap Next zet het bedrijfsleven centraal in zijn trainingen en haalt kennis van buiten naar binnen. De opleider vindt het belangrijk ondernemers een podium te geven. Een gesprek tussen Visscher en directeur Cor de Koning van Cibap Next.. 

‘Ik ben altijd op zoek naar meer, beter en groter’, begint Visscher. Met Wecovi is hij altijd bezig met hoe de wereld van morgen eruitziet. Door daarop te anticiperen, weet de onderneming groei te realiseren. ‘Ook internationaal zakendoen heeft er bij mij altijd in gezeten. Je moet daarbij creatief zijn, wat te bieden hebben en toegevoegde waarde kunnen leveren. Belangrijke voorwaarde is een team met de juiste mensen. Het is misschien ook een cliché, maar je moet ze echt in hun kracht zetten en verantwoordelijkheid geven. Wij zoeken vooral ondernemende medewerkers, met name voor de sales. Zij moeten de informatie van ‘buiten’ goed vertalen naar binnen.’

Visschers’ vader begon in 1953 bij Philips in Zwolle scheerkopjes te fabriceren. ‘Toen hij door de directie letterlijk aan de kant werd geschoven, besloot hij niet meer onder een baas te willen werken’, memoreert Visscher jr. ‘Hij begon de Zwolse Zakkenhandel en was daarin actief tot eind jaren zestig, toen de zakkenhandel minder werd. Hij verkocht de zaak aan de Rotterdamse Jute Maatschappij en bleef constant op zoek naar nieuwe kansen. Zo ontdekte hij het non-woven reinigingsdoekje. Hij ging in 1971 met compagnon Wessels in zee en zo ontstond de Wessels Combinatie Visscher (Wecovi).’

‘Het is belangrijk om de goede mensen vast te houden’ – Hans Paul Visscher

Schoonmaakdoekjes als rode draad

Schoonmaakdoekjes vormen nog steeds de rode draad van de Zwolse onderneming. ‘We zijn nu een handels- en productiebedrijf’, legt Visscher uit. ‘Het voornaamste zijn materialen voor de professionele schoonmaakmarkt (schoonmaakbedrijven, ziekenhuizen) en zijn we sterk in de recreatieve sector bij bungalowparken. Met de servicepakketjes die in elke bungalow liggen, zijn we de grootste speler in Europa. We verzorgen schoonmaakpakketten en inmiddels ook de complete inventaris in slaapkamers en keukens in deze sector. Verder zijn we nog actief in de retailmarkt. Het meeste gebeurt vanuit Zwolle waar de productie en de verkoop zitten. Verkoop doen we ook vanuit onze kantoren in Duitsland, Frankrijk en Groot Brittannië. Dat zijn de landen waarin we buiten Nederland de grootste omzet hebben.’ Wecovi telt nu ongeveer vijftig personeelsleden.
Kansen zag Visscher onder meer door het leveren van keukeninventaris voor de bungalowparken. ‘Je kijkt eerst hoe groot de markt is, wie de afnemers zijn en wat je eruit kan halen. Naarmate je bedrijf groter wordt, word je daarmee steeds meer gestructureerd heb ik gemerkt. Als je kleiner bent, ga je meer uit van fingerspitzengefühl, hoewel we dat nu ook nog wel doen, De ontwikkeling van onze mensen is bepalend hoe innovatiegedrag zich ontwikkelt.’

Wat morgen nodig is

Cibap Next, onderdeel van de Zwolse vakschool voor vormgeving, is de opleider in creatief denken en doen, vertelt directeur Cor de Koning. ‘Juist nú is het nodig stil te staan bij wat mórgen nodig is. We trainen ondernemers en medewerkers in creatieve skills om te kunnen blijven vernieuwen.’ Cibap onderhoudt als vakschool al meer dan 65 jaar nauwe banden met het bedrijfsleven. ‘Cibap, begonnen als nationale schildervakschool, heeft zich ontwikkeld tot toonaangevende vakschool voor toegepaste vormgeving’, verteld De Koning. ‘De sterke binding met het bedrijfsleven zit nog steeds in ons DNA. Op basis van de vraag van ondernemers hebben we de trainingsprogramma’s voor medewerkers in de bedrijven. We zijn vooral interessant voor kleine tot middelgrote bedrijven die op het kantelpunt staan óf een marketeer in de schakelen óf een bureau.’

Vernieuwen

Vragen waarmee Cibap Next helpt, zijn: Hoe blijf ik vernieuwen? Hoe bied ik mijn medewerkers kansen om zicht te ontwikkelen en zich verbonden te blijven voelen met het bedrijf? Visscher vult aan dat oog voor medewerkers een belangrijke voorwaarde is voor een gezonde onderneming. ‘Wat is zijn of haar ambitie en wat vinden wij als bedrijf belangrijk? Ons doel is dat iedereen van hoog tot laag zicht ontwikkelt, met als doel de winkel beter te laten draaien.’

‘Kijk met de ogen van toekomstige medewerkers hoe jij je als bedrijf presenteert’ – Cor de Koning

Door de ogen van medewerkers

De Koning: ‘Met Cibap Next ondersteunen we ondernemers bijvoorbeeld met het schrijven van hun corporate story. We kijken met de ogen van de toekomstige medewerkers of het bedrijf zich aantrekkelijk presenteert. We werken verder samen met professionals in de creatieve sector, verenigd in ‘Creative Works Regio Zwolle’ en kunnen bedrijven snel in contact brengen met bureaus.’

Visscher: ‘Het is belangrijk oude goede mensen vast te houden. In dat kader is het belang van exposure en regionale bekendheid heel belangrijk. Er gebeurt veel in de recreatie en schoonmaak. De klanten worden groter en krijgen meer macht. Wij moeten in dat speelveld mee. Waar mogelijk zijn we innovatief in duurzaamheid en circulariteit. Duurzaamheid is een voorwaarde en qua circulariteit zitten we nog aan het begin. In dit proces zien we ook het belang van het onderwijs en staan we open voor stages en samenwerking in projecten.’

Dit artikel is gepubliceerd in ZON magazine | editie december 2021

Cibap Next biedt cursussen en skillsessies voor bedrijven die zich ook willen focussen op ontwikkeling. Wie liever een training van Cibap Next binnen de eigen bedrijfsmuren wil organiseren, kan bellen met Cor de Koning via 038 454 6944 of mailen naar c.dekoning@cibapnext.nl.

What’s
—Next?

Wil jij direct op de hoogte zijn van nieuwe toevoegingen in ons aanbod? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt al het nieuws rond Cibap Next, plus een selectie van inspirerende artikelen over nieuwe creativiteit, in je mailbox!