Het team van Marketing Drenthe heeft het traject professioneel innoveren afgerond. Op de werkvloer in het Drentse Dwingeloo heeft de training de manier van werken van het 11-koppige team een professionele boost gegeven. We gingen in gesprek met Astrid Crum, directeur-bestuurder van Marketing Drenthe over wat aanleiding gaf tot het volgen van de training, maar vooral over wat de training in beweging heeft gezet én heeft opgeleverd. Lees je mee?

Vertel eens, wat doen jullie bij Marketing Drenthe?
“Bij Marketing Drenthe werken we aan de marketing van Drenthe. We doen er alles aan om de gast te verleiden een bezoek aan de mooiste provincie van Nederland te brengen. We doen dat door de markt te verkennen en het onderzoeken van ontwikkelingen en trends. Ook houden we de wensen van de gast nauwlettend in de gaten. We luisteren naar wat er speelt, delen onze inzichten en vertalen dit vervolgens naar inspirerende campagnes waarin we de verbinding en samenwerking zoeken met ondernemers, inwoners én gasten. Verkennen, verbinden en verleiden. Met de voeten in de klei.”

Op welk moment wist je dat het traject Professioneel Innoveren jou en het team zou kunnen helpen?
“Tijdens een netwerkafspraak kwam ter sprake dat onze rol aan het veranderen is. We focusten ons toen met name op onze pijler verleiden. We ontwikkelden campagnes en bouwden aan het merk. Drenthe is ons product, maar we hebben het niet in handen. Dus wat wij doen en kunnen doen is voor een groot deel afhankelijk van wat de inwoners en ondernemers doen. Als Marketing Drenthe zouden we best wat meer een rol kunnen spelen om te ondersteunen bij vernieuwing. Niet om op de stoel van de ondernemer te gaan zitten, maar wel door te kijken waar we kunnen inspireren om meer vernieuwing toe te passen. Zelf producten kunnen ontwikkelen waardoor er meer aanbod ontstaat. En deze manier van denken betekent iets voor ons als organisatie. Vanuit dat gesprek kwam ik in aanraking met Cibap Next. Tijdens dit contact werd al snel duidelijk dat wij met het traject professioneel innoveren de ondersteuning en verdieping hadden gevonden om onze veranderde rol én de manier waarop wij projecten aanpakken nog beter op elkaar te kunnen laten aansluiten.”

“De theorie van de training de volgende dag al in de praktijk kunnen brengen gaf ons veel energie”

Met welk vraagstuk hebben jullie gewerkt?
“We werkten tijdens de training met actuele casussen. Een mooi voorbeeld is het thema Drentse verhalen. Dit jaar hebben we al onze campagnes hieraan gekoppeld. We hadden het plan om in het kader van het aanbod binnen dit thema een verhalenweekend te organiseren. Een weekend in de herfstvakantie waarbij Drentse verhalen bij ondernemers centraal staan. We hebben deze case uitgewerkt en tijdens de training gebruikt.”

En tijdens de training kwamen jullie vast tot mooie inzichten?
“Dat klopt. Het is natuurlijk ontzettend leuk om zo’n verhalenweekend te organiseren, maar wij zijn geen evenementenorganisator. We zijn uiteindelijk met een kleine groep ondernemers gestart waarvan we zeker wisten dat ze mee wilden doen. En die hebben we weer gebruikt om andere ondernemers te motiveren en inspireren. Een ander leuk voorbeeld is het thema voor volgend jaar. We gaan van Gogh en het landschap wat hem inspireerde centraal stellen. Van Gogh heeft een aantal maanden gewoond en gewerkt in Drenthe. In het kader daarvan leek het ons fantastisch om Drenthe verf te ontwikkelen en te lanceren op de woonbeurs in Amsterdam. Gaandeweg in concludeerden we dat wij het een heel leuk idee kunnen vinden, maar we struikelden bijvoorbeeld over ons verhaal naar de verfproducent. Waarom zouden zij deze verf eigenlijk willen maken? En zo waren er een aantal dingen die we vanuit de theorie van de training direct in de praktijk konden toepassen.”

Hoe hebben jullie de training zelf ervaren?
“Een maatwerktraject is altijd een zoektocht. En dat is ook meteen het fijne van een maatwerktraining. In het begin hebben we samen gezocht naar hoe we de link met de praktijk goed konden maken. Onderweg was er ruimte om bij te sturen en te kijken wat wij als organisatie écht nodig hadden. Het was heel fijn dat die flexibiliteit er was bij Cibap Next. We ontdekten namelijk dat voor ons de fysieke bijeenkomsten erg interessant waren in combinatie met het behandelen van actuele casussen. Deze opbouw hebben we daarom aangehouden. Het was een intensief traject, maar het heeft ons echt verder geholpen.” 

“Het leukste en meest waardevolle van de training was dat de inhoud van de training en de projecten waar we aan werkten gelijk op gingen”

En als je nu terugkijkt op het traject, wat is dan het meest waardevolle inzicht?
“Behalve de inhoudelijke inzichten van de casussen, zoals bij de Drentse verhalen en Van Gogh en het landschap, is het inzicht dat je rustig de tijd moet nemen om verschillende stappen te zetten. In ons team zitten veel creatieve mensen en die hebben heel veel mooie ideeën. Daardoor roepen we snel ‘Ja gaan we doen!’. De training professioneel innoveren heeft ons geleerd heel bewust stappen te nemen tussen het idee en de uitvoering. Door hier de tijd voor te nemen kregen we waardevolle inzichten. We ontdekten bijvoorbeeld dat wat in het begin een heel goed idee leek, ons heel veel tijd zou kosten en de kans dat het zou slagen klein was. Daarbij waren we ons ineens ook heel bewust dat sommige ideeën helemaal niet onze core business zijn. Je zou kunnen zeggen dat dit de kracht van professioneel innoveren is: Innovaties ontwikkelen vanuit de behoefte van de markt.”

Wat merk je nu, een paar maanden later nog van de training binnen jullie team?
“Een leuk gegeven is dat de modellen waarmee we hebben gewerkt tijdens de training hier nog steeds op de plank liggen. We helpen elkaar en houden elkaar scherp. We zijn kritischer op de projecten die we ontwikkelen en kijken beter naar wat de werkelijke waarde is voor onze doelgroepen. We maken andere keuzes en stranden minder in ons enthousiasme van steengoede ideeën. ‘Geen aannames doen’ is een nieuwe mantra die regelmatig door ons kantoor zingt. Hoe mooi is dat.”

“We maken nu andere keuzes en stranden minder in ons enthousiasme van steengoede ideeën”

Welk advies zou je willen geven aan andere ondernemers?
“Ontwikkeling en innovatie is belangrijk. Ik geloof in de kracht van doorlopende scholing en besteed hier ook veel aandacht aan. Het is goed om regelmatig je eigen manier van werken onder de loep te nemen en je kennis constant te blijven ontwikkelen. In een snel veranderende wereld helpt het je organisatie om te kunnen blijven professionaliseren en voorkomt dat je blinde vlekken krijgt.”

Wil je net als Marketing Drenthe aan de slag met nieuwe methodieken om innovaties en projecten op een professionele manier te kunnen aanpakken, zodat jullie extreem klantgericht diensten en/of producten kunnen ontwikkelen? Neem dan contact op met Cibap Next. Deze training is zo opgebouwd dat er ruimte is om te werken met eigen vraagstukken Zo is het relevant en helpt het jullie direct een grote stap voorwaarts.


Meer informatie

What’s
—Next?

Wil jij direct op de hoogte zijn van nieuwe toevoegingen in ons aanbod? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt al het nieuws rond Cibap Next, plus een selectie van inspirerende artikelen over nieuwe creativiteit, in je mailbox!