Als eigenaar van Vakantiepark Beerze Bulten zoekt Gerrit-Jan Hagedoorn telkens naar nieuwe manieren om zijn gasten positief te verrassen. Hierbij leunt hij sterk op de creatieve inbreng van zichzelf en zijn vrouw Johanneke, zijn teamleiders én diverse partijen van buiten het bedrijf. Dit heeft onder andere geresulteerd in familiefestival Wortelpop, een succesvolle integratie van de coronamaatregelen in het vakantiepark én een nieuwe uitstraling. ‘Creativiteit werkt motiverend, activerend en inspirerend.’

‘Mijn sterke karaktereigenschappen als recreatieondernemer? Ik ben rustig en stressbestendig. Kan goed met mensen omgaan. Weet de juiste mensen om mij heen te verzamelen. Ben ondertussen best ervaren. En ik denk dat creativiteit in mijn DNA zit.’ Aan het woord is Gerrit-Jan Hagedoorn (42 jaar), de recreatieondernemer die sinds 2012 als derde generatie Hagedoorn samen met zijn vrouw Johanneke aan het roer staat bij Beerze Bulten. Dit 5-sterren vakantiepark in Beerze herbergt onder andere 580 kampeerplaatsen, 48 accommodaties, een zwemparadijs, een overdekt speelparadijs en een wellness- en beautysalon. ‘Persoonlijk vind ik het super om in deze dynamische omgeving te werken. Op de drukste dagen zijn er 2.700 gasten op het park en hebben we 200 medewerkers aan het werk. Dat is echt een avontuur.’

‘We geven onze teamleiders de vrijheid en verantwoordelijkheid om hun creativiteit op de eigen afdeling in te zetten’

Kansen pakken

Gerrit-Jan is een ondernemer die de kracht van creativiteit erkent. Daarbij is het niet zo dat hij en zijn vrouw alles voorkauwen. Integendeel. ‘We geven onze teamleiders de vrijheid en verantwoordelijkheid om hun creativiteit op de eigen afdeling in te zetten. Ik vind het mooi om te zien dat zij deze kans ook echt pakken. Die creatieve insteek resulteert namelijk niet alleen in een optimale beleving bij onze gasten, het zorgt ook voor een sterkere verbinding van onze medewerkers met het bedrijf. We vormen echt een familie die door creatieve samenwerking verder komt.’


Muziekfestival Wortelpop

Wat Gerrit-Jan zo leuk vindt aan creatieve mensen van buiten het bedrijf, is dat ze vaak onafhankelijk en vrijgevochten zijn en out of the box denken. ‘In 2016 bijvoorbeeld kwam acteur, poppenspeler, kinderboekenschrijver en voormalig vakantiekracht Mark Haayema uit Hardenberg naar ons toe met het idee voor Wortelpop, een muziekfestival voor gezinnen. Zo’n festival kost best veel tijd en levert financieel niet heel veel op, maar we hebben zijn idee toch omarmt omdat we een toegevoegde waarde zagen voor onze branding, onze animatie en de verkoop van diverse extra arrangementen. Bovendien is het gewoon kicken om een eigen festival te hebben waar K3, Nijntje en Sesamstraat optreden.’

Dit kan nog wél tijdens corona

Hoewel Gerrit-Jan en Johanneke inmiddels ervaren ondernemers zijn, moeten ook zij even slikken als het vakantiepark aan het begin van het kampeerseizoen 2020 te maken krijgt met de coronamaatregelen. ‘We moesten eerlijk gezegd wel even schakelen. Op het gebied van creatief ondernemen hebben we direct gekeken naar wat we nog wél konden doen, in plaats van wat niet. Tijdens de weken van de verplichte sluiting hebben we bijvoorbeeld samen met het personeel het park van 30 hectare waar nodig aangepakt en opgeknapt.’

Positieve reacties

In de weken daarna wil Gerrit-Jan vooral de ruimte van het park en de corona-veilige aanpak van Vakantiepark Beerze Bulten benadrukken. ‘Ons grote voordeel is dat we met 30 hectare land een zee aan ruimte hebben. Daardoor konden we onze recreatieruimtes vrij eenvoudig corona-proof maken. We hebben bijvoorbeeld het incheckmoment van de receptie naar onze inrit verplaatst, zodat onze gasten gewoon vanuit hun auto kunnen inchecken. En we communiceren heel vaak en heel veel met onze gasten over de recreatiemogelijkheden in en rondom ons park. Het mooie hiervan is dat we echt super positieve reacties van onze gasten ontvangen. Ik denk dat we mede dankzij onze tevreden gasten genomineerd zijn als ANWB Camping van het Jaar 2021.’

Hulp van buitenaf

Wat hier ook aan heeft bijgedragen, is de nieuwe uitstraling van Vakantiepark Beerze Bulten. Hiervoor is Gerrit-Jan al een paar jaar geleden een samenwerking aangegaan met strategisch ontwerpbureau Ja! uit Hardenberg. ‘Dat is een groep zeer creatieve mensen die ons heeft geholpen met aansprekend beeldmateriaal, een mooie website, enthousiaste posts op social media én de professionaliseringsslag in onze eigen app. Met hen hebben we onlangs ook het proces in gang gezet om een vijf- of tienjarenplan op te tuigen, waarbij we onze missie en visie voor de komende periode uitstippelen.’

‘Wat ik zo leuk vind aan creatieve mensen van buiten het bedrijf, is dat ze vaak onafhankelijk en vrijgevochten zijn en out of the box denken’

Creative Works

Daarnaast heeft Gerrit-Jan begin dit jaar een concreet vraagstuk rondom Wortelpop neergelegd bij een team van creatieve professionals van Creative Works, de brancheorganisatie van de creatieve sector. ‘Samen met een groep kinderen en jongeren uit onze doelgroep is dit team gaan brainstormen. Het is super om te zien welke creatieve en nuttige ideeën dit heeft opgeleverd waarmee wij het festival nóg leuker kunnen maken. Het bewijst maar weer eens dat ondernemerschap en creativiteit een krachtige combinatie vormen.’

Cibap Next biedt trainingen en skillsessies voor bedrijven die zich ook willen focussen op ontwikkeling. Wie liever een workshop van Cibap Next binnen de eigen bedrijfsmuren wil organiseren, kan bellen met Cor de Koning via 038 454 6944 of mailen naar c.dekoning@cibapnext.nl.

What’s
—Next?

Wil jij direct op de hoogte zijn van nieuwe toevoegingen in ons aanbod? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt al het nieuws rond Cibap Next, plus een selectie van inspirerende artikelen over nieuwe creativiteit, in je mailbox!