Toch zullen we ons volgens hem lang genoeg moeten aanpassen om een aantal blijvende veranderingen in ons gedrag teweeg te brengen. En eigenlijk werd dat ook hoog tijd. Een interview met deze ambassadeur van Cibap Next over de kansen na de crisis en de cruciale rol die creatieve denkers gaan spelen. En waarom hij een pandemie als de coronacrisis al in 2019 voorspelde.

“Anderhalve meter afstand houden, dat past niet bij ons als mensen. We willen uiteindelijk toch weer de kroeg in of in een stadion onze favoriete club toejuichen. Dat soort dingen hebben we gewoon nodig, mensen zijn sociale wezens. We gaan daar dus echt wel weer naar terug, maar dat kan nog wel even duren. Het virus is voorlopig nog niet weg. Corona is acht keer besmettelijker en vier keer dodelijker dan griep, dus we moeten voorlopig echt nog heel voorzichtig zijn. En ik denk dat we ons gedrag lang genoeg moeten aanpassen om daar straks blijvend iets van terug te zien. Van gedragswetenschappers heb ik geleerd dat het zes weken tot drie maanden duurt om ons nieuw gedrag eigen te maken. Zo lang gaat deze situatie zeker wel duren.”

Als voorbeeld noemt Arko het werken op afstand: “We merken dat we prima thuis kunnen werken, maar dat het na verloop van tijd toch ook wel heel leuk is om je collega’s weer te zien. Ik denk dat heel veel bedrijven voor vijftig tot zestig procent zullen blijven thuiswerken, dus een hybride variant die we blijven zien.”

“Wat ik heel graag zou zien, nu we toch de economie opnieuw moeten
aanjagen, is dat we dat op een duurzame manier doen. Never waste a good
crisis””

“We willen er toch weer op uit, andere landen zien”
“Ook reizen gaat veranderen. We zullen anders moeten gaan plannen om de druk op het openbaar vervoer laag te houden. En met vliegen zullen we nog wel een tijdje terughoudend zijn. Goed nieuws voor de planeet, maar jammer voor de economie. Toch denk ik dat ook vliegen over drie tot vier jaar weer op het oude niveau zit. We willen er toch weer op uit, andere landen zien. Het is te hopen dat het tegen die tijd wat duurzamer kan. Dit is geen voorspelling, maar ik heb wel de hoop dat de planeet de winnaar wordt. Helaas zijn mensen, historisch gezien, nooit erg goed geweest in minderen. Wat ik heel graag zou zien, nu we toch de economie opnieuw moeten aanjagen, is dat we dat op een duurzame manier doen. Never waste a good crisis.”

Onbalans in ons ecosysteem
“In mijn laatste boek noemde ik een virus of bacterie het grootste risico waar we mee te maken konden krijgen. Nou had ik nooit kunnen weten dat dat een half jaar later al realiteit zou zijn. Maar wat ik toen al wel signaleerde is dat een virus zich in onze huidige wereld razendsnel kan verspreiden. Door het internationale karakter van onze samenleving, maar zeker ook door het huidige gebrek aan biodiversiteit. Doordat we steeds intensiever gebruik maken van de planeet hebben we een onbalans in ons ecosysteem gecreëerd. Het risico op een infectie zoals we die nu zien, was dus al een tijd heel groot. En corona is al besmettelijk en dodelijk, maar het kan nog veel erger.”

“We zien nu hoe kwetsbaar we zijn”
“We zijn niet voorbereid op dit soort tegenslagen, omdat we teveel zijn gaan denken dat de wereld maakbaar is. Globalisering en schaalvergroting heeft ons heel veel gebracht, maar we zien nu hoe kwetsbaar we zijn. Sommige dingen kunnen we best iets dichterbij halen, zodat je minder afhankelijk bent. Kijk maar naar de mondkapjes die we momenteel toch liever zelf produceren, in plaats van ze te importeren om vervolgens te ontdekken dat ze niet deugen. Maar we moeten vooral ook de biodiversiteit vergroten en veel bewuster omgaan met hoe we de planeet gebruiken.”

Design thinking
“We staan voor problemen die we nog nooit gezien hebben, dus we hebben ook oplossingen nodig die we nog nooit hebben gezien. Design thinking, anders kijken, gaat daarin zó cruciaal worden. De huidige situatie is wat ze noemen een wicked problem, dat is zo complex en raakt zoveel facetten, dat je het niet in één keer kunt oplossen. En juist mensen met een creatieve manier van denken zijn in staat een wicked problem aan te pakken.”

“Als je precies weet voor wie je werkt en waar je het voor doet, dan laat je je
niet afremmen door een crisis”

Creatief denken en samenwerken
“Je ziet welke ondernemers het lukt om ook op dit moment succesvol zijn. Dat zijn de types die creatief denken, samenwerkingen aangaan en zich volledig focussen op het verschil dat ze willen maken. Die weten voor wie ze van betekenis willen zijn en waarvoor ze elke ochtend hun bed uit komen. Als je precies weet voor wie je werkt en waar je het voor doet, dan laat je je niet afremmen door een crisis, dan ga je door een muur heen als het moet. Ondernemers die zo denken maken nu het verschil.”

“En dat geldt ook voor leiders van bedrijven. Wubbo Ockels zei ooit: leiders hebben de plicht om optimistisch te zijn. Als je hele grote dromen hebt, zijn de beren op de weg meestal kleiner dan je dromen. Dan ga je er omheen of je verzint iets anders. Dat is de mindset die we nu nodig hebben.”

Cibap Next biedt cursussen en skillsessies voor bedrijven die zich ook willen focussen op ontwikkeling. Wie liever een workshop van Cibap Next binnen de eigen bedrijfsmuren wil organiseren, kan bellen met Cor de Koning via 038 454 6944 of mailen naar c.dekoning@cibapnext.nl.

What’s
—Next?

Wil jij direct op de hoogte zijn van nieuwe toevoegingen in ons aanbod? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt al het nieuws rond Cibap Next, plus een selectie van inspirerende artikelen over nieuwe creativiteit, in je mailbox!