Over de training
Leer verschillende methoden om innovaties te leiden
Ontdek de kracht van innovatie voor bibliotheken met onze training Professioneel Innoveren. Leer verschillende methoden om innovaties binnen jouw organisatie professioneel te leiden. Maak jouw bibliotheek klaar voor de toekomst en volg deze innovatie training!
Veel innovaties falen. Vaak komt dat omdat we producten maken waar de doelgroep geen gebruik van wil maken. Het is daarom belangrijk om onderzoekend en iteratief te werk te gaan. Wees bewust van je blinde vlekken en je aannames. Bovenal: wees bereid om op basis van wat je ontdekt en leert je idee aan te passen of zelfs te stoppen.
Dit programma is geschikt voor alle professionals in de bibliothekensector.
Dit ga je leren
- Methodieken om de behoefte van de klant te achterhalen
- Hoe je snel ideeën kan genereren
- Hoe je de ideeën kan beoordelen op waarde
- Simpele prototypes maken en experimenteren zodat je weet of er vraag is naar jouw idee
- Je eigen aannames vaststellen en onderzoeken
- Hoe je metinngen, kpi’s en data inzet bij innovatie
- Een innovatiestrategie bouwen en een innovatieproces versnellen
- Welke cultuur en leiderschap nodig is om te innoveren
- Overtuigen en enthousiasmeren
Handig om te weten
De training gaat door bij voldoende aanmeldingen.
Voor iedere training ontvangen de deelnemers een voorbereidingsopdracht. Deze opdracht wordt in groepen gemaakt. Hoeveel tijd dit kost, verschilt per groep. Houd rekening met een halve dag tot een dag per groep per trainingsdag. “Word niet verliefd op de oplossing die je hebt bedacht, maar op het probleem dat je op wilt lossen.
Wanneer je een laptop hebt, is het handig om deze mee te nemen.
Het innovatieproces van bibliotheken
Fase: onderzoeken en probleem
Tijdens deze fase onderzoek je het probleem van de doelgroep die jij graag op wil lossen. Zo ontdek je of de doelgroep het probleem daadwerkelijk ervaart, of de doelgroep het probleem de moeite waard vindt om op te lossen en welke alternatieve oplossingen er zijn. Pas als je het probleem goed begrijpt, kan je de beste oplossing creëren.
Fase: Testen oplossing
In deze fase test je of de oplossing die je hebt bedacht bij jouw doelgroep in de smaak valt. Dat het probleem bestaat wil namelijk nog niet zeggen dat de doelgroep jouw oplossing ook wil hebben. Helaas kan je dit de doelgroep niet zomaar vragen. Dit kan je wel vaststellen door het opzetten van een pilot of experiment. In deze fase onderzoek je (indien van toepassing) ook of de doelgroep bereid is voldoende te betalen voor jouw product of dienst.
Fase: Ontwikkelen en groeien
Gefeliciteerd! Je hebt een concept ontwikkeld waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Nu is het de kunst het product en de dienst helemaal te ontwikkelen en het vervolgens te laten groeien door meer deelnemers/klanten te werven. Net als bij de vorige fases geldt ook in deze fase dat je zult moeten experimenteren en onderzoeken wat de beste weg is.
Fase: Borgen en opschalen
Als je meer klanten of deelnemers krijgt, moet je je belofte ook waar kunnen maken. Daarom implementeer je in deze fase de interne werkwijze die nodig is het product of de dienst te kunnen verzorgen. Als het idee (nog) meer kost dan dat het oplevert, moet je ook op zoek naar duurzame vormen financiering hiervoor. Tot slot: onthoud andere bibliotheken of POI’s de kans niet om ook gebruik te maken van jouw product of dienst!
Incompany
Wil je meer informatie over ons incompany aanbod? Neem dan gerust contact met ons op. Alle incompany trainingen vind je hier
Wie geeft deze training?
Programma
Leer van de veranderende wereld en van je klant
Probleem oplos fase deel 1
Probleem oplos fase deel 2
Testen oplossing
Ontwikkelen en groeien + borgen en opschalen
Pitchen
Heb je wel eens aan scholingssubsidie gedacht?
Over Cibap Next
In deze snel veranderende wereld volgt de ene innovatie de andere razendsnel op. Dit maakt (bij)scholing niet langer statisch, maar dynamisch: vandaag de dag leer je je hele leven door.
Het trainingsaanbod van Cibap Next wordt daarom flexibel aangeboden. We stellen deelnemers in staat om tijdens en na hun werk en in korte sessies nieuwe kennis en skills te vergaren. We werken in kleine groepen, zodat er altijd voldoende aandacht is voor individuele begeleiding.
Kort en krachtig (bij)scholen: daar staan we voor.