Over de training
3D tekenen en animeren met Blender
We kennen allemaal die Disney/Pixar films. Verhalen vertellen met de computer. In deze Blender training ga je zelf aan de slag en maak je een korte animatiefilm. 3D-animatie is technisch complex en veel werk, toch heb je aan het eind van deze training zelf een korte animatiefilm gemaakt.
Dit ga je leren
We beginnen gewoon bij de basis, je leert precies die tools die jij nodig hebt om:
- Je eigen modellen te maken
- Die een simpel materiaal te geven
- Klaarmaken voor animatie
- Animatie maken met verschillende camera shots
- De Animatie renderen als Image Sequence (allemaal plaatjes, voor elk frame één)
- Verder nabewerken en opslaan als een video
Handig om te weten
Dit is een basis Blender training. We gaan niet aan de slag met complexere systemen, zoals realistische materialen of ingewikkelde armaturen met botten. Je leert dus de basis maar we laten het niet bij een stilstaand plaatje. Want met simpele modellen, eenvoudige materialen en kleine bewegingen met Shape Key’s kan jij al een hele leuke toffe animatie maken!
3D tekenen
Wil je meer leren over 3D tekenen? We hebben alle trainingen hier voor je op een rij gezet.
Wie geeft deze training?
Programma
De trainingen zijn op donderdagavond 2, 9 en 16 oktober 2025. In 3 avonden leer je dit over Blender
Intro 3D animatie en Blender
Korte introductie waar Blender vandaan komt, wat je ermee kan en hoe we de training gaan aanpakken.
User Interface: schermpjes menu en koppen
Snel door die eerste basis van Blender heen, hoe is die ingedeeld en waar zit wat.
Werken in 3D: objecten transformeren
Oftewel schalen, draaien en verplaatsen. De handige sneltoetsen daarvoor leren en een drietal belangrijke menu’s leren kennen.
Zelf modellen maken
Leren werken in Edit Mode, daar maak je van basis objecten je eigen modellen. Ontdek twee tot drie manieren om dat aan te pakken.
Materialen en licht
Nu je jouw modellen hebt gemaakt ga je aan de slag met die simpele materialen geven. Uiteraard ook een paar lampen toevoegen en de achtergrond wereld instellen. Deze geeft namelijk ook licht. Ook start je hier met werken met Nodes in de Shader Editor.
Animatie voorbereiden (Shape Key’s, Parenting)
Voordat we de boel kunnen laten bewegen moet je eerst een en ander voorbereiden. Rigging noem je dat.
Animatie maken (Keyframes, Interpolatie, Dope Sheet en Graph Editor)
Nu is het tijd om de boel te laten bewegen, animeren dus! Je leert hoe die digitale camera van Blender werkt en hoe je daarmee shots maken.
Renderen en nabewerken
Tijd om op die knop te drukken en de animatie te renderen als een Image Sequence. Een heleboel plaatjes, voor elk frame één. Deze kan je in een video editor verder na bewerken en er een video van maken.
Heb je wel eens aan scholingssubsidie gedacht?
Over Cibap Next
In deze snel veranderende wereld volgt de ene innovatie de andere razendsnel op. Dit maakt (bij)scholing niet langer statisch, maar dynamisch: vandaag de dag leer je je hele leven door.
Het trainingsaanbod van Cibap Next wordt daarom flexibel aangeboden. We stellen deelnemers in staat om tijdens en na hun werk en in korte sessies nieuwe kennis en skills te vergaren. We werken in kleine groepen, zodat er altijd voldoende aandacht is voor individuele begeleiding.
Kort en krachtig (bij)scholen: daar staan we voor.