delen

In het kort

Bij de training Professioneel Innoveren leer je diverse methodieken om innovaties binnen een organisatie professioneel te begeleiden. Leer extreem klantgerichte diensten of producten te ontwikkelen. Word een echte innovatie expert en maak daarmee jouw organisatie toekomstbestendig!

Minimum- en maximumaantal deelnemers
7-12

Prijs
€ 1850 excl. 21% BTW

Inclusief
Lunch
Koffie/thee & water
Cursusmateriaal
Certificaat

Duur
5,5 dag

Locatie
In overleg

Startmoment(en)
Op aanvraag

Aanbod rustig nalezen?

Download brochure

Aanmelden

Professioneel Innoveren

Innoveren is nog nooit zo belangrijk geweest en zal nooit meer zo onbelangrijk zijn. Jouw antwoord op de wens van een klant is morgen of overmorgen alweer achterhaald. Om toekomstbestendig te blijven is het noodzakelijk om je producten, diensten of je bedrijf te blijven vernieuwen. Wist je je dat 80 procent van de innovaties binnen organisaties faalt? Erg zonde van alle energie, tijd en geld. Maar nu het goede nieuws: er zijn manieren om snel en zonder hoge kosten te onderzoeken of jouw idee kansrijk is. Zo maak je falen goedkoper én innoveren leuker!

Succesvolle innovaties worden dichtbij de klantvraag ontwikkeld. Zo maak je een product of dienst waar de klant écht op zit te wachten. Je leert diverse methodieken om erachter te komen waar de behoefte van de klant ligt; en dat zonder sociaal wenselijke antwoorden. Je leert in een vroeg stadium ideeën te testen, zodat je geen onnodige tijd en energie steekt in een idee dat eigenlijk niet werkt. Methodieken die je gaat leren tijdens professioneel innoveren zijn onder andere gebaseerd op Lean Startup (let op! Dit is iets anders dan procesoptimalisatie met Lean Six Sigma) en Design thinking. Het werken hiermee resulteert in klantgerichte innovaties, die een veel hogere kans van slagen hebben. Je neemt je eigen businesscase mee naar de training. Zo liggen praktijk en theorie dichtbij elkaar en kun je je opgedane kennis meteen inzetten. Als je deze case op dit moment niet hebt, kunnen wij deze creëren.

Na het volgen van deze training weet je hoe je ideeën snel kunt toetsen. Je kunt simpele prototypes maken en experimenteren, zodat je weet of er vraag is naar jouw idee. Je weet hoe je je eigen aannames kan vaststellen en onderzoeken. Werken met Lean Startup en Design Thinking kent voor jou geen geheimen meer. Jij kan het toepassen. Ook leer je hoe je metingen, kpi’s en data inzet bij innovatie. Jij kunt een innovatieproces versnellen en een innovatie strategie bouwen. Jij weet welke cultuur en welk leiderschap nodig is om de omslag te maken naar een innovatieve organisatie. Stakeholders en collega’s kun jij overtuigen, enthousiasmeren en meenemen. Na het volgen van deze training weet jij hoe je kan bijdragen een meer innovatieve organisatie. Hoe mooi is dat?

Voor wie?
Je laat je gebit niet controleren door de aannemer en je laat je huis niet bouwen door een tandarts. Waarom leiden we voor allerlei beroepen professionals op en geldt dit niet voor innovatie? Het loont om een persoon of een afdeling binnen jouw bedrijf op te leiden om professioneel te innoveren. Want innoveren is een vak. Wie wordt er binnen jouw bedrijf innovatie expert? Of wil jij als consultant nog beter kunnen inspelen op de klantvraag? Ook daar helpt professioneel innoveren jou bij. Je leert de vraag achter de vraag te onderzoeken. Misschien wil de gebruiker wel iets anders dan dat hij jou vraagt te ontwikkelen. Zo optimaliseer je jouw dienstverlening.

Dit programma is voor ondernemers, marketing- en salesmanagers, innovatiemanagers, consultants: iedereen die met vernieuwing en klantgericht werken binnen een organisatie te maken heeft. Je hoeft geen specifieke vooropleiding te hebben. Je gaat werken met de context binnen jouw bedrijf, maar als je deze niet hebt kunnen wij dit creëren. Het is dus geen verplichting om op dit moment een bepaalde functie te hebben.

Wat je leert

Dag 1: Leer van de veranderende wereld en je klant

  • Trends en ontwikkelingen: kijk naar de toekomst van jouw markt en daarbuiten
  • Deep Dive in de wereld van je klant: wie is de koper, beslisser, gebruiker, ontvanger, etc?
  • Empathie voor de gebruiker: met creatieve werkvormen krijgen we inzichtelijk wat er handig, onhandig of een kans is voor verschillende bestaande producten. De beste innovaties lossen problemen van gebruikers op. We gaan die problemen leren kennen.

Dag 2: Briljante ideation
Met de input van de eerste dag en verschillende creatieve werkvormen zoeken we naar briljante ideeën voor nieuwe (of verbeterde) producten en waarde proposities. Creativiteit wordt hier gegarandeerd losgemaakt. Aan het eind van de dag hebben alle groepen het meest kansrijke idee geselecteerd. Met dit idee gaan ze de daaropvolgende trainingsdagen aan de slag.

Dag 3: Design Thinking en Lean Startup kick off
De deelnemers leren methodes om gestructureerd van een creatief idee
een succesvolle innovatie te maken. Deze methodes zijn het fundament
van de komende trainingsdagen. Op deze dag zetten de deelnemers de
eerste stappen van deze methode. Door kritische vragen op het juiste moment
te stellen, krijg je de mate van kansrijkheid van het idee snel in beeld. We gaan
niet alleen creatief, maar ook commercieel denken. Een soort businessplan op 1 A3
is de uitkomst. Ook leren de deelnemers om goede klantinterviews te houden.
Hier komende we de volgende trainingsdag op terug.

Dag 4: Onderzoeken en experimenteren
Hoe kun je in een vroeg stadium inschatten of een creatief en leuk idee ook een potentieel succesvol idee is? Dat leren we deze dag. Naast interviewtechnieken leren de deelnemers ook experimenten opzetten. Goedkoop en snel leren wat wel en niet werkt. Dat is het doel.

Dag 5: Een innovatieve organisatie worden + pitch instructies
Op dag 5 onderzoeken we hoe de nieuwe methodes en skills ingebed kunnen worden binnen de organisatie. Zo worden ze niet alleen tijdens de training ingezet, maar ook daarna. Welke randvoorwaarden zijn nodig? Hoe kan innovatie ondersteund worden? Wat is nodig van het management? Die vragen gaan we beantwoorden. Ook krijgen de deelnemers tips om een goede pitch neer te zetten om stakeholders te overtuigen. Met deze tips bereiden ze voor de laatste bijeenkomst een toffe pitch voor.

Dag 6 (halve dag): Stakeholders overtuigen met een pitch en feestelijke afsluiting
Tijdens de laatste halve dag zullen de deelnemers hun idee en proces pitchen om stakeholders te overtuigen. Deze stakeholders nodigen ze zelf uit. We sluiten het traject op een feestelijke wijze samen af.

‘Huiswerk’
Voor iedere training ontvangen de deelnemers een voorbereidingsopdracht. Deze opdracht wordt in groepen gemaakt. Hoeveel tijd dit kost, verschilt per groep. Houd rekening met een halve dag tot een dag per groep per trainingsdag.

Meer weten?
Bekijk snel de video hieronder.

Praktisch

Trainingsmateriaal
Wanneer je een laptop hebt, is het handig om deze mee te nemen.

Milou van Elburg
Innovatie consultant

Milou is een ervaren innovatie consultant, trainer, coach en spreker. Ze gebruikt talloze tools en methodieken, veelal gebaseerd op de Lean Startup filosofie en design thinking, om organisaties te helpen innovatieve ideeën te exploreren en valideren. Ze hanteert altijd twee basis regels: werk altijd vanuit het probleem van de klant dat je probeert op te lossen en ga er altijd vanuit dat je aannames niet kloppen. Milou heeft ervaring in tal van branches, profit en non profit. Of het bedrijf nou een startup, MKB bedrijf of corporate is, het maakt haar niet uit. De methodieken zijn overal belangrijk en toepasbaar. Praktijkgericht, humorvol en leerzaam, dat zijn de bijeenkomsten met Milou.

Aanvragen

Vul hieronder je gegevens in om de mogelijkheden voor deze training aan te vragen.

    * Verplichte velden