Na de eerste schok van het aanpassen aan de coronacrisis, verschuift onze blik inmiddels voorzichtig richting de toekomst. Hoe ziet het post-coronatijdperk er uit? Wat is dat veelbesproken ‘nieuwe normaal’ precies en hoe kunnen we hier nu al slim op inspelen? Welke rol speelt creativiteit daarbij? Cibap Next heeft de meest interessante vergezichten verzameld in onderstaande kijk- lees- en luistertips!

Lidewij Edelkoort: ‘De mensheid zal z’n waarden kunnen resetten’
VPRO Tegenlicht aflevering Virus Vergezichten

Hoe komen we straks tevoorschijn uit die corona-quarantaine? Als andere mensen, in andere samenlevingen, of wordt het business as usual? VPRO Tegenlicht in gesprek met trendforecaster Lidewij Edelkoort, die noodgedwongen verblijft in een compleet verlaten hotel in Kaapstad. Ook psychiater Dirk De Wachter komt aan het woord, thuis in Antwerpen na een lange dag werk met zijn patiënten. Welke vergezichten zien zij na deze gedwongen stilstand? Komt er straks een Big Reset?

Hoe maak je jouw onderneming future-proof?
Koffiecollege De Ondernemer met professor en trendwatcher technologie en innovatie Deborah Nas

Hoe maken andere ondernemers momenteel gebruik van technologie om operationeel te blijven? En welke kansen biedt dat om technologie en innovatie breder te omarmen? “Omdat ondernemingen nu gedwongen zijn om technologie te gebruiken, is iedereen wel een beetje de drempel over.” Deborah Nas presenteert een stappenplan om jouw onderneming future-proof te maken.

Hoe ziet de wereld er straks uit en is de consument dan écht veranderd door de crisis?
Artikel Aart Lensink

Aart Lensink, directeur en oprichter van LVB Contentmarketing, zet dertien toekomstvisies van columnisten, schrijvers en ondernemers op een rij. Wat is je plan als marketeer? Gaat het roer compleet om? Wie door de corona-stress durft heen te kijken, maakt nú plannen voor post-coronamarketing.

Waarom onze creatieve kant de toekomst heeft
Boek Een compleet nieuw brein geschreven door Daniel Pink

In dit boek onderzoekt Daniel Pink wat mensen en organisaties tegenwoordig succesvol maakt. Niet langer nemen advocaten, accountants, radiologen of sofwareontwikkelaars het voortouw; de beurt is aan degenen die de rechterhelft van hun hersenen een hoofdrol geven in hun werk. De ontwerpers, scheppers en ontwikkelaars – kortom, de creatievelingen. Organisaties hebben mensen nodig die hun creativiteit kunnen en durven gebruiken. In Een compleet nieuw brein vertel Daniel Pink welke zes vaardigheden je moet ontwikkelen om succesvol te zijn in de toekomst.

Op This is Next, het kennisplatform van Cibap Next, vind je naast interviews en informatie een actuele lijst met kijk-, lees- en luistertips. Een driewekelijkse round-up van de meest interessante trends, ontwikkelingen en analyses op het gebied van nieuwe creativiteit. Wil je dit overzicht (en heel veel andere interessante content) direct in je mailbox? Meld je dan hier aan voor de This is Next e-mailnieuwsbrief!

What’s
—Next?

Wil jij direct op de hoogte zijn van nieuwe toevoegingen in ons aanbod? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt al het nieuws rond Cibap Next, plus een selectie van inspirerende artikelen over nieuwe creativiteit, in je mailbox!